Stærekasser virker
Justitsministeren har modtaget DTU Transports evalueringsrapport.
Rapporten ”Automatisk hastighedskontrol – vurdering af trafiksikkerhed og samfundsøkonomi” indeholder en evaluering af det forsøg med brug af ubemandet, stationær ATK – de såkaldte ”stærekasser” - som blev gennemført på Sjælland på udvalgte vejstrækninger i perioden januar 2009 til januar 2010.
- Jeg har noteret mig, at det i rapporten konkluderes, at indførelse af stationær ATK – de såkaldte stærekasser – på landsplan, forventes at ville give betydelige positive effekter på hastigheden og dermed også en væsentlig reduktion af personskadeuheld, sige justitsminister Lars Barfoed.
Han vil nu bede Rigspolitiet om i samarbejde med Vejdirektoratet at komme med et konkret oplæg til, hvordan en landsdækkende ordning kan se ud.
Resultaterne fra det danske forsøg viser en klar hastighedsreduktion ved opstilling af ATK og bekræfter dermed erfaringerne fra udlandet, hvor der dog typisk har forekommet en lidt lavere hastighedsreduktion.
Det danske forsøg gav en sænkning af gennemsnitshastigheden ved standeren på 10-11 km/t på de seks sjællandske landeveje med en hastighedsgrænse på 80 km/t og 5-6 km/t på de fire byveje med en hastighedsgrænse på 50 km/t. Samtidig mindskedes hastighedsspredningen, så de høje hastigheder faldt mest.