23948sdkhjf

EEV topscorer

Når det gælder Iveco lastvogne med totalvægt op til 18 ton så er Euro 5 allerede en saga blot.

Når det gælder Iveco lastvogne med totalvægt op til 18 ton så er Euro 5 allerede en saga blot.



I stedet vælges der altid EEV-certificerede motorer, når der sælges Iveco i Danmark og Sverige. Enchanced Environmentally friendy Vehicles (EEV) er groft sagt ekstra miljøvenlige i forhold til Euro 5, og er den højest tilgængelige norm, indtil nye lastvogne med Euro 6-motorer bliver en realitet.

- Med EEV-motoren, når vi et partikeludslip som er 30 % lavere end med Euro 5. Alle mellemklasselastbiler, Eurocargo op til 18 ton, som vi sælger i Sverige og Danmark er EEV-versioner. Det skyldes at mange kunder med denne lastbiltype kommer ind i byerne, og vi oplever at vores kunder, vognmænd såvel som firmaer, på grund af miljøzoner vil have lastvognene som er så fremtidssikrede som muligt, selv om der ikke lige nu er en direkte økonomisk fordel, siger produktchef, lastvogne, Henning Nielsen fra Iveco Scandinavian Operations i Glostrup.

I Norge vælges der mest Euro 5.

- Der oplever vi ikke den samme miljøbevidsthed. For de store lastvognes vedkommende vælger vore kunder også EEV, mest drevet af det forhold, ved årets begyndelse skulle Euro 5 og EEV betale forskellige mautafgifter fra 2011, men det forslag har politikkerne i Tyskland måtte trække tilbage. Det eneste land som mig bekendt giver direkte økonomisk fordel pt. er Østrig, som belønner med 10 % afslag på motorvejsafgiften når det er en EEV version. Den største økonomiske fordel er langsigtet, idet en lastvogn i højeste miljøklasse pr. tradition altid opnår en brugtbilpris, der er 10-15.000 kr. højre end den næsthøjeste, vurderer Henning Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065