Dansk skibsfart - et solidt erhverv
Alt tyder på, at dansk skibsfart har klaret finanskrisen meget bedre end forventet.
Således forventes valutaindsejlingen at blive på 160 mia. kr., hvilket er en stigning i størrelsesorden 20 mia. kr. i forhold til 2009. Mange havde ellers spået, at tallet var blevet på niveau med sidste år, men flere solide halvårsregnskaber giver anledning til optimisme.
- Jeg er både glad for og stolt af, at store dele af dansk skibsfart ser ud til på så kort tid at have fået fodfæste igen oven på finanskrisen, siger Lars Vang Christensen, formand for Danmarks Rederiforening, CEO herning shipping a.s.
Forklaringen skal findes flere steder: Dels er danske rederier drevet af godt købmandskab og dygtige medarbejdere, og dels har man rundt omkring skåret i omkostningerne, hvilket også vil kunne ses på bundlinjen.
- Endelig har dansk skibsfarts rammevilkår været konkurrencedygtige og stabile gennem mange år. Det er altafgørende for et globalt og konjunkturfølsomt erhverv, påpeger Lars Vang Christensen.
Efter rekordåret i 2008, hvor dansk skibsfart sejlede 190 mia. kr. hjem, faldt valutaindsejlingen til 140 mia. i 2009. Rederierhvervet er som branche Danmarks største eksporterhverv og står i dag for godt 15 procent af den samlede danske eksport.
- Samtidig har erhvervet også leveret til sin del af regeringens handlingsplan om ”Danmark som Europas førende søfartsnation”, som regeringen lancerede i 2006. Her påtog vi os at arbejde for, at tonnagen under dansk flag skulle stige med 50 procent. På fem år og det er faktisk sket. Flåden tæller i dag 574 skibe på 11,4 mio. bruttotons. Dette viser også, at dansk skibsfart er en solid forretning, som det fortsat er værd at satse på, siger Lars Vang Christensen.