Transportminister fastholder overhalingsforbud
Transportbranchen ville ellers gerne have haft muligheden for at selv at gøre en indsats først.
Det lykkedes ikke for den samlede transportbranche på tirsdagens møde at få overtalt transportminister Hans Christian Schmidt (V) til at udsætte indførelsen af en – tids og geografisk begrænset - forsøgsordning med et generelt overhalingsforbud for lastbiler. Branchen tilbød ellers selv at iværksætte en kampagne blandt chaufførerne for at få sat en stopper for elefantoverhalingerne på motorvejene. Men transportministeren står fast på at gennemføre forsøget med overhalingsforbud.
- Det er vi selvfølgelig kede af, siger adm. direktør hos brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD) Jacob Chr. Nielsen efter forhandlingen i Transportministeriet. Den chance ville vi gerne have haft.
Drop det overhalingsforbudDansk Transport & Logistik opfordrer ministeren til at droppe forbuddet.
- Der foreligger en kun ét år gammel undersøgelse fra Vejdirektoratet om det nuværende overhalingsforbud, og konklusionen er klokkeklar: Det blev konstateret, at overordnet set fungerer det nuværende overhalingsforbud tilfredsstillende, og der er ikke noget påtrængende behov for ændringer. Det har den tidligere transportminister, Lars Barfoed, da også tilkendegivet over for Folketinget i et svar fra oktober sidste år. I DTL kan vi på ingen måde se, hvad der skulle være forandret i forhold til dengang – der kører oven i købet færre lastbiler på vejene lige nu, end da undersøgelsen blev foretaget. Konklusionen er da også blevet bekræftet i et notat fra Vejdirektoratet til Transportministeriet. Et notat der er fra 23. juni i år. Vi frygter, at denne gamle traver kun er dukket op igen, fordi der i regeringen er gået politik i sagen, siger Erik Østergaard, DTLs adm. direktør, efter mødet.
DTL anbefaler i stedet transportministeren at intensivere politikontrollen på de steder, hvor der er problemer.
- Et forsøg vil jo være i klar modstrid med det hårde arbejde, vi for tiden har sammen med ministeren, om at gøre erhvervet mere effektivt og produktivt. Dette forsøg vil i stedet føre til lange kolonner af lastbiler i indersporet bag den langsomst kørende, og det vil tvinge langsomt kørende bilister og for eksempel campingvogne ud i overhalingssporet – og dermed skabe endnu mere irritation og dårlig fremkommelighed for de danske bilister, siger Erik Østergaard.
DTL er ellers enig med ministeren i, at de såkaldte elefantoverhalinger – hvor en lastbiloverhaling tager for lang tid – er helt uacceptable. Men de er i forvejen forbudt, og i 2009 er der registreret 35 tilfælde, hvor lastbiler generelt har overtrådt reglerne for overhaling.
- Det svarer til kun tre promille af antallet af kontrollerede køretøjer. Så hvis problemet er så stort, som ministeren hævder, så vil det rigtige være at intensivere kontrollen. Ministerens forslag er derfor det samme som at skyde gråspurve med kanoner, siger Erik Østergaard.
IndflydelseMichael Svane fra DI Transport hæfter sig ved, at branchen trods alt får indflydelse på forsøget, idet ministeren inviterede til dialog om konditioner og omfang af forsøget.
- Men beslutningen om at gennemføre forsøget står fast – det er ikke et spørgsmål om forsøget skal gennemføres – men hvornår, siger Svane, der ligesom de øvrige branche-repræsentanter er skeptisk.
Ikke kun på forsøget effekt, men også udsigten til, at forsøget på en delstrækning måske skal gennemføres fra november.
- Jeg tror ikke det er hensigtsmæssigt at begynde forsøget på et tidspunkt, hvor vinteren sætter sit præg på fremkommeligheden, siger Svane, men vi vil naturligvis gå ind i samarbejdet med ministeriet.
DI-direktøren hæfter sig også ved, at Hans Chr. Schmidt understregede, at ministeren ikke driver hetz på branchen, men oprigtigt ønsker at afprøve måder hvorpå kapacitetsudnyttelsen på de danske motorveje kan opnås.
Fælles indsatsTransportbranchen er fortsat indstillet på, selv at gøre en indsats, så overhalingsforbuddet trods alt bliver af midlertidig karakter. Værktøjet er den fælles erklæring, som ITD, DTL, ATL og DI Transport har vedtaget i kølvandet på imagekampagnen. Den skal være med til at løfte branchens fælles ansvar blandt andet inden for trafiksikkerhed.
- Vi skal gå forrest med et godt eksempel, så de andre trafikanter får øjnene op for, at lastbilerne fortjener et godt omdømme, siger Jacob Chr. Nielsen.
Han bakkes op af Erik Østergaard:
- Vi vil i branchen gøre alt for, at gøre trafikkulturen blandt de danske lastbilchauffører endnu bedre, for vi skal på ingen måde genere de andre trafikanter. Omvendt skal der også være en balance i tingene, så der er acceptable forhold for både bilister og lastbiler, og der skal også tages hensyn til erhvervstrafikken.