Stort pres på chauffører
ITD vil tage chaufførernes menneskerettigheder op med justitsministeren.
Justitsministeriet har skrottet menneskerettighederne, når de uden håndfaste beviser uddeler bøder for manglende eller forkerte registreringer af køre-hvile-tiden, mener International Transport Danmark (ITD).
Justitsministeriet vil tilsyneladende hellere give lastbilchauffører en bøde for meget end en bøde for lidt i sager om manglende eller forkerte registreringer af køre-hvile-tiden - og så i øvrigt se stort på, om menneskerettighederne bliver overtrådt. Altså at chaufføren i princippet er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.
Det er nemlig så svært at bevise, om overtrædelsen er sket for at forhindre en kontrol af køre-hvile-tids-reglerne, eller om der bare er tale om en undskyldelig fejl, mener ministeriet. Så under alle omstændigheder er det frem med bødeblokken – og chaufføren bliver 3.000 kroner fattigere.
- Og endnu værre: Hans menneskeret til retssikkerhed er blevet trådt under fode, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør for International Transport Danmark (ITD).
Dette ”brud på menneskerettighederne” fik ikke justitsminister Lars Barfod til at ryste på hånden ved mandagens samråd i Folketingets Trafikudvalg. Han henholdt sig ifølge ITD blot til det svar, Justitsministeriet for mindre end fjorten dage siden gav EU-Domstolen på en forespørgsel i netop sådan en sag: ”Det er den danske regerings opfattelse, at en generel sondring mellem undskyldelige og bevidste overtrædelser vil være uhensigtsmæssig og vanskelig at håndtere i praksis … og anklagemyndighedens bevisbyrde må formodes at blive meget svær at løfte.”
- Og hvad skete der så lige med menneskerettighederne? spørger Jacob Chr. Nielsen. Jeg har i hvert fald ikke hørt om andre brancher eller situationer, hvor man uden videre ser bort fra, om folk er skyldige, når man straffer dem. Det er virkelig at beklage, at justitsminister Lars Barfod ikke reagerede på det forhold. Men vi kan da håbe, at emnet kan blive en del af den dialog, vi skal have med ministeren.
Justitsminister Lars Barfod lagde nemlig op til en dialog med branchen om blandt andet bødestørrelserne, og han beklagede egentlig, at han ikke havde haft lejlighed til at få den dialog, inden samrådet blev holdt. Han nævnte også, at han var åben for en vurdering af en flytning af virksomhedskontrollen fra politiet til Trafikstyrelsen, som i forvejen håndterer og administrerer en lang række regler og forhold omkring transportvirksomhederne.
- Den opstramning og effektivisering vil kunne bruges fremadrettet til gavn for erhvervet, siger Jacob Chr. Nielsen.
Ungarsk sagDet er en chauffør i Ungarn, der er årsag til hele balladen. Han glemte at notere antal kilometer på sin køreskive, og selvom den var noteret på andre nogle papirer og altså ikke var skjult for myndighederne, så kostede det ham alligevel en bøde svarende til cirka 2.600 kroner.
Der blev ikke taget hensyn til, at det var en fejl og ikke en bevidst handling, og derfor har han klaget til EU over, at bøder i sådanne sager udmåles efter ensartede takster.
- Det er lige præcis, hvad der også sker i Danmark, siger Jacob Chr. Nielsen, så det var rigtig godt, at problemet omkring bødestørrelserne blev taget op i et politisk samråd. Men det er naturligvis skuffende, at samrådet ikke mundede ud i, at der vil blive ændret på den gældende praksis. Det er vigtigt for både vognmænd og chauffører, at der bliver gjort forskel på store og små synder, uanset hvilken overtrædelse der er tale om, for så tages der også stilling til spørgsmålet om skyld, og så bliver deres menneskerettigheder respekteret.