En sværvægter hænger på
Virklund Vognmandsforretning har investeret i den hidtil største blokpåhængsvogn fra Goldhofer.
Af Finn Bjerremand
En blokpåhængsvogn er ikke noget ualmindeligt syn, faktisk er mange blokvognstransportører startet op med at anskaffe sig en blokpåhængsvogn, typisk på tre aksler. Efterhånden som behovet har ændret sig og i takt med specialiseringen skifter mange over til specialtrailere og bloksættevogne i stedet for.
Sådan er det dog ikke gået hos Virklund Vognmandsforretning I/S, der tidligere på året fik leveret den største blokpåhængsvogn, der endnu er bygget.
I samarbejde med Jørn Bolding i Esbjerg, fik Henning og Kaj Geert den tyske blokvognproducent Goldhofer til at specialbygge det seks-akslede køretøj, som både er den første af sin slags og den største blokpåhængsvogn, som Goldhofer til dato har fremstillet.
Specialtrailerne har altid den fordel at trækkeren kan anvendes til at trække andre trailere, når der ikke er noget at lave til traileren, og derfor er det i de fleste tilfælde den løsning som bliver valgt.
Hos Virklund Vognmandsforretning I/S har man dog specialiseret sig i at flytte nogle tunge entreprenørmaskiner, oftest svære gravemaskiner, hvor en blokpåhængsvogn har vist sig at være den bedste løsning.
Fleksibel løsningTil at trække blokvognen anvendes en fireakslet Scania R480 LB8X4 udstyret med bl.a. en svær tandembogie med navreduktioner. Vognen er bygget op med kran og kan derfor anvendes til transport af dele eller ballast, som kranen selv kan laste eller losse.
Når blokvognen ikke anvendes, er det blot at udløse påhængsvognskoblingen og afbryde forbindelserne med el, luft og hydraulik - så er der koblet fra og forvognen kan bruges til andre formål. Det er lettere end frakobling af en trailer.
Indtil den 6 akslede blokpåhængsvogn blev leveret, havde vognmandsfirmaet i en del år haft en tilsvarende version med blot fem aksler. Også det var en god løsning.
Entreprenørmaskinerne er dog vokset og dermed er behovet for at kunne transportere tungere maskiner steget.
Derfor valgte Henning og Kaj Geert sidste år at afgive ordre på den nye seks-akslede blokpåhængsvogn, som de to vognmænd er meget tilfredse med.
Kan sno sigDen nye Goldhofer blokpåhængsvogn er udstyret med seks BPW-aksler, der alle er ophængt med luftaffjedring, hvor de to bagerste aksler er selvsporende. Takket være luftaffjedringen er det muligt at regulere højden med henholdsvis 140 mm opad og 60 mm nedad.
De to bagerste akslers mulighed for at dreje betyder, at blokvognen faktisk drejer omkring som om det var en kort fireakslet påhængsvogn, der næsten kan sno sig igennem forhindringerne.
– Den kræver faktisk mindre plads end den 5-akslede gjorde, fortæller vognmand Henning Geert.
Konstruktionen er lavet med en lille svanehals over drejekransen med den forreste akselsektion, der har to aksler. Chassiset er bygget med to længdevanger, som er forkrøppet op over drejekransen i forenden med de to foraksler, mens midtersektionen er en bred og meget kraftig centervange. Den bagerste del består af to længdevanger, hvilket giver en bred grøft, som gravemaskinernes arme kan lægges ned i under transport. På den måde kan totalhøjden ofte holdes langt under transport af en stor gravemaskine.
Fra svanehalsen og bagud er lastehøjden så lav som 0,88 m, som er en fornuftig højde. Bredden på ladet er 2,75 m og kan ved hjælp af udsvingbare forbredninger øges til 3,20 m. Længden på selve ladet er på hele 11,65 m.
På begge sider er kanten bygget af en kraftig kantvange der er åben udadtil, præcis som mange ældre Goldhofer blokvogne tidligere var bygget. Det betyder, at der er plads til, at forbredningerne kan placeres inde i kantrammen, og de kan slås ud enkeltvis når de skal anvendes.
I bagenden er der sideforskydelige hydraulisk hævebar ramper, som er ekstra forstærkede til at kunne matche de helt tunge maskiner, som selv kører ombord.
Ramperne er også udstyret med såkaldte klatrelister, som hjælper larvebåndmaskiner med at få fodfæste, når de skal køre op ad ramperne.
Blokpåhængsvognens lasteevne er afhængig af hastigheden og ved 45 km/t er den mulige lasteevne hele 56,2 ton.
Specialist i tredje generationVirklund Vognmandsforretning drives af far og søn, vognmændene Henning og Kaj Geert, der er henholdsvis 37 og 65 år.
Virklund Vognmandsforretning blev oprindelig etableret helt tilbage i 1937, da Kaj Geerts farbror Magnus Geert med hestevogn kørte træ fra skovene til savværkerne. I 1946 etablerede Kaj Geerts far Gunnar Geert en vognmandsforretning sideløbende med sin bror Magnus og købte sin første Bedford. Dette førte til en del års samarbejde brødrene imellem. På tragisk vis omkom Magnus Geert dog i en arbejdsulykke i 1953, hvorefter Gunnar Geert overtog og fortsatte vognmandsforretningen på egen hånd. Samme år købte Gunnar Geert også sin første lastbilkran, primært til brug ved skovkørsel.
I 1965 begyndte Kaj Geert som chauffør hos sin far og 1973 købte han sin egen langtømmervogn og trådte ind i virksomhedens ejerskab. Ti år senere overtog Kaj hele Virklund Vognmandsforretning.
Den højt specialiserede vognmandsforretning bærer også navnet Silkeborg Specialtransport, hvilket stammer fra 1992, da Kaj Geert opkøbte vognmand Karsten Knudsens vognmandsforretning, som efter datidens forhold havde en stor kran.
I 1994 begyndte Henning Geert som tredje generation at køre hjemme hos sin far. Det gjorde han frem til 2003, hvor han blev medejer af sin fars forretning og det nuværende Virklund Vognmandsforretning v/Henning og Kaj Geert I/S.
Alsidig specialist- Virklund Vognmandsforretning har i dag den størrelse den skal have, siger vognmand Henning Geert. Vi har tilpasset os den nuværende markedssituation ved at reducere vognparken med en enkelt kranvogn, så vi i dag har fem lastvogne med kraner, fordelt på tre trækkere og to forvogne.
Den ene forvogn, som Henning primært kører, anvendes til at trække firmaets nye 6-akslede Goldhofer blokpåhængsvogn. Firmaets kraner er fordelt på mærkerne Effer og Fassi, som begge har servicecentre i Silkeborg, mens lastvognene er af mærkerne Scania og Volvo.
Til lastvognene har vognmandsfirmaet også forskellige påhængskøretøjer, som ud over ovennævnte blokpåhængsvogn omfatter en avanceret bådpåhængsvogn, udtrækstrailere og nedbyggede maskintrailere m.v.
Tidligere var hovedparten af transporterne tømmer og spær. I dag er det mere adhocopgaver med kran samt specialtransporter, som flytning af store og tunge entreprenørmaskiner og transport af både rundt i hele Danmark, der fylder i ordrebogen.
I 2004 byggede de to vognmænd en helt ny garage på en stor grund i industrikvarteret i Virklund. I 2008 blev garagen yderligere udvidet, så der i dag er en garage på godt 1000 kvadratmeter, så alle køretøjer kan stå i tørvejr året rundt.
Der er i alt fem medarbejdere inklusiv Henning og Kaj Geert, der på den administrative del får støtte af Hennings søster Tina Geert.
Leverandør arbejder sig gennem krisen- Vi lever stadigvæk her Esbjerg, siger Peter Bolding fra Handelsfirmaet Jørn Bolding med henvisning til, at der stadig er meget stille i branchen, når det gælder levering af udstyr.
- Vi er ikke så hårdt ramt som andre i branchen, fordi vi har vi har været konservative med vores gearing, siger Peter Bolding, der dog håber, at der snart kommer gang i investeringerne igen.
- Så er vi klar med løsninger, hvor vi også kan tilbyde gode finansierings muligheder, siger Peter Bolding, der ser frem til at omtale krisen i datidsform.
Jørn Bolding A/S forhandler Goldhofer, LAG, Hobur, Burg, Dinkel, og Reisch og har Goldhofer-agenturet både i Danmark, Island, Norge og Sverige. Virksomheden har ni ansatte.
fba@transinform.com