Scania 143 rundede igen
Med et absolut minimum af reparationer passerede Peder Pedersens Scania to millioner kilometer.
Af Finn Bjerremand
Den 8. august 1996 tog vognmand Peder Pedersen, Genner ved Aabenraa, en splinterny treakslet Scania R143 med en V8 motor på 14 liters slagvolumen i brug. Vognen var en af de allersidste af den såkaldte 3-serie, som rullede af samlebåndet ved Scania og der er nogle som påstår, at de sidste modeller i en serie ofte er de absolut bedste. Noget kan tyde på at det også gør sig gældende med Peder Pedersens Scania 143.
Det er nu 14 år siden vognen kom ud på vejen og denne sommer passerede vognen, der fortsat er i fuld daglig drift, det magiske tal på to millioner kilometer. I al den tid er der stort set kun lavet almindeligt servicearbejde på vognen.
Scanias legendariske ottecylindrede 14 liters motor i V-form er kendt for et højt niveau, når det gælder driftssikkerhed. Det er Peder Pedersens Scania også et godt eksempel på.
– Der er skiftet kobling, kardanakslen er vejet af og sidste år blev der skiftet toppakninger i motoren. Det er det eneste, der er lavet på drivlinien, ellers er det stort set kun almindelig service, der er lavet på den, siger Peder Pedersen.
Til at begynde med skiftede Peder Pedersen selv olie og smurte vognen, men i dag har han svært ved at lave den slags servicearbejde. Derfor har det i de sidste mange år været en opgave for den lokale Scania-forhandler i Hammelev.
– Jeg har selv kørt hver eneste kilometer i 143’, fortæller vognmanden, der i en kort periode havde tre lastvogne, som alle beskæftigede sig med transport af skibscontainere.
Før da drev Peder Pedersen vognmandsforretning i Rynkeby på Fyn, hvor han havde syv lastvogne i drift. Senere valgte han at gå ind lastvognsbjærgning og i 1975 byggede han en treakslet Scania-Vabis LT76 op som bjærgningsvogn. Under navnet Sleipner bjærgede han mange havarerede tunge køretøjer hjem fra både ind og udland. I 1987 blev bjærgningsforretningen solgt til Krusaa Bjærgning og i stedet blev der satset på transport med løstrailere og skibscontainere, hvor et stort rederiejet selskab har været en fast kunde lige siden.
I 2001 valgte Peder Pedersen at drosle vognparken ned, så han siden udelukkende har kørt med sin 143. I 2006 kunne Peder Pedersen, der i dag er 69 år, også kalde sig folkepensionist, men det har ikke fået ham til at opgive vognmandsforretningen.
Faktisk har han aldrig haft så travlt som netop nu. Det skyldes interessen for gamle traktorer og lastvogne, som betyder, at Peder Pedersen kører rundt til forskellige træf og arrangementer næsten hver weekend i hele sommerhalvåret.
FAKTA
VeteranerPeder Pedersens veteranvognpark tæller en legendarisk White Super Power fra 1956, der er bygget op som tømmervogn, en ældre Chevrolet lastvogn fra 1930 og tre traktorer, en Ferguson TEA 20 fra 1952, en Nuffield Universal 3 DL fra 1959 og en Ford County Super Six fra 1968.
R143
Årgang: 1996
Chassis: 6x2/4 (twinsteer)
Motor: DSC14 10 med intercooler (luft)
Topeffekt: 450 hk
Euronorm: 1
Gearkasse: GR900
Bagaksel: ADA90 (enkeltgearet)
Bagtøjsgearing: 3,40
Førerhus: Topline CR19
Opbygget som multitrækker
fba@transinform.com