Skruen uden ende
Det er ikke så sært, at danske vognmænd føler sig forfulgt af deres politikere.
Af Gwyn Nissen
Intet andet erhverv er overvåget mere end lastbiltransporten og som om dette ikke var nok, får skruen lige et nøk mere, og et nøk mere og…
Siden indførelsen af den digitiale tachograf – den er lige fyldt fem år – har vognmændene og deres chauffører kørt med en abe på deres skuldre. Tachografen har nemlig på ingen måde været en hjælp for branchen – tværtimod, så stjæler den køretid og der er risiko for fejl.
Og når det sker, er der ikke længere nogen ”kære mor”: Den digitale tachograf er en sladrehank, som selv den mest uerfarne politimand kan finde ud af. Og så falder bøderne – dels til chaufføren, dels dobbelt takst til vognmanden.
Det er specielt det objektive ansvar, som synes særligt barsk, og hvor den danske vognmandsbranche rammes ekstra hårdt på pengepungen. Selv i de mest åbenlyse tilfælde, hvor fejlen ligger hos chaufføren, ender der også en regning på vognmandens bord.
Det er et særsyn, der ikke findes magen til andre steder. Det skulle da lige være toldloven, som nu er også er ved at blive udvidet med en passus om objektivt ansvar – og igen er det rettet mod vognmændene.
Hvis en chauffør glemmer at anmelde varer til fortoldning, skal vognmanden straffes. Desuagtet, at vognmanden ikke har nogen økonomisk gevinst ved forglemmelsen.
Det er skruen uden ende, og hverken politikere, myndigheder eller embedsmænd har tilsyneladende skrupler, når det gælder om at give skruen et nøk mere.
Måske kan fredagens startskud til imagekampagnen ændre lidt på folks syn på branchen. Under alle omstændigheder vil vi for en sikkerheds skyld opfordre til, at transportbranchen får en fair behandling.
gn@transporttidende.com