23948sdkhjf

Justitsminister afviser tachograf-lempelser

ITD-direktør angriber manglende respekt for chaufførernes menneskerettigheder.

ITD-direktør angriber manglende respekt for chaufførernes menneskerettigheder.



Transportbranchens ønske om en mere lempelig praksis på køre- og hviletidsområdet – blandt andet når det gælder lastvognschaufførernes eventuelle fejlbetjening af den digitale fartskriver – blev i dag afvist af justitsminister Lars Barfoed under et samråd med Folketingets Transportudvalg.

Ministeren fastslog med opbakning i udtalelser fra Rigspolitiet og Justitsministeriets embedsmænd, at hensynet til kontrolindsatsen på køre- og hviletidsområdet gør, at man ikke kan se igennem fingrene med fejlbetjening.

- Folketinget vedtog en skærpelse på området i 2005 og selv om man vedtog en række lempelser i 2009, så afviste et flertal samtidig flertallet af de lempelser, der nu er foreslået af transportbranchen. Overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne er fortsat omfattede og der er ikke grundlag for lempelser. En effektiv kontrolindsats forudsætter, at både den mekaniske og den digitale fartskriver betjenes korrekt efter forskrifterne. Politiet har i langt de fleste tilfælde ingen mulighed for at se, om chaufføren blot har begået en fejl eller om der er tale om forsætlig manipulation. Derfor afgørende for kontrollen, at chaufførerne betjener apparaterne efter forskrifterne, sagde Lars Barfoed, der dog lovede at drøfte spørgsmålet om blandt andet bødestørrelserne med transportbranchen.

Vrede i ITD

Resultatet er at lastvogns- og buschauffører fortsat kan se frem til en bøde på 3.000 kroner for selv et enkelt fejltryk på knapperne på tachografen.

I ITD mener adm. dirktør Jacob Chr. Nielsen, at chaufførernes retssikkerhed krænkes alvorligt.

- Hvad skete der så lige med menneskerettighederne? Jeg har i hvert fald ikke hørt om andre brancher eller situationer, hvor man uden videre ser bort fra, om folk er skyldige, når man straffer dem. Det er virkelig at beklage, at justitsminister Lars Barfod ikke reagerede på det forhold. Men vi kan da håbe, at emnet kan blive en del af den dialog, vi skal have med ministeren, siger Jacob Chr. Nielsen.

Justitsminister Lars Barfod erklærede sig under samrådet åben for en vurdering af en eventuel flytning af virksomhedskontrollen fra politiet til Trafikstyrelsen, der allerede håndhæver en række love og regler i forhold til transportbranchen.

Ungarsk chauffør

Den danske regering har for nyligt over for EU-Kommissionen afvist en mere lempelig tilgang til eksempelvis fejlregistreringer, netop af hensyn til kontrolindsatsen.

Ifølge ITD er det en chauffør i Ungarn, der er forespørgslen fra EU. Han glemte at notere antal kilo-meter på sin køreskive, og selvom den var noteret på andre nogle papirer og altså ikke var skjult for myndighederne, så kostede det ham alligevel en bøde svarende til cirka 2.600 kroner.

Der blev ikke taget hensyn til, at det var en fejl og ikke en bevidst handling, og derfor har han klaget til EU over, at bøder i sådanne sager udmåles efter ensartede takster.

- Det er lige præcis, hvad der også sker i Danmark, så det var rigtig godt, at problemet omkring bødestørrelserne blev taget op i et politisk samråd. Men det er naturligvis skuffende, at samrådet ikke mundede ud i, at der vil blive ændret på den gældende praksis. Det er vigtigt for både vognmænd og chauffører, at der bliver gjort forskel på store og små synder, uanset hvilken overtrædelse der er tale om, for så tages der også stilling til spørgsmålet om skyld, og så bliver deres menneskerettigheder respekteret, siger Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078