23948sdkhjf

DTL indklager Køge til Ombudsmanden

Ombudsmanden skal tage stilling til, om Køge Kommune forsømte sin høringpligt, da man indførte forbudszonen sidste efterår.

Ombudsmanden skal tage stilling til, om Køge Kommune forsømte sin høringpligt, da man indførte forbudszonen sidste efterår.



Det mener Dansk Transport & Logistik, der har anerkender at Køge Kommune efterfølgende har trukket gevaldigt i land ved at lempe reglerne for forbudszonen, der udelukkede lastvogne over 18 tons totalvægt fra bykernen i Køge. Men vognmandsorganisationen ønsker ombudsmandens ord for, at myndighederne skal høre erhvervslivet, så konsekvenserne af et tiltag klarlægges, inden de griber til mere eller mindre velmenende hovsaløsninger.

- Derfor har DTL d. 16. august sendt en klage til Ombudsmanden over Køge Kommune, Midt- og Vestsjællands Politi og Rigspolitiets sagsbehandling. Målet er at få Ombudsmanden til at vurdere de berørte myndigheders sagsbehandling – eller mangel på samme, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

DTL dømt ude

Klagen til Ombudsmanden kommer efter, at Rigspolitiet - efter hele otte måneders sagsbehandlingstid - har truffet en formel afgørelse om, at DTL efter Rigspolitiets opfattelse ikke er berettiget til at klage over Køge Kommunes forbud mod lastbiler på over 18 tons i Køge bymidte.

DTL valgte at klage midt i december sidste år, kort efter at Køge Kommune indførte forbuddet mod de tunge lastbiler.

- Vi har klaget over Køge Kommune, fordi kommunen ikke har fulgt færdselslovens §92 med en ordentlig oplysning om sagen over for de berørte parter, der heller ikke har været inddraget først. Kommunen har heller ikke haft sammenhæng mellem mål og midler, fordi totalforbuddet var meget vidtrækkende – også økonomisk – over for mange danske transportvirksomheder, især de lokale på egnen. Klagen over Midt- og Vestsjællands Politi går på, at de har vurderet deres rolle til stort set kun at godkende forbudsskiltene og ikke forbudszonens mulige konsekvenser. Når det gælder Rigspolitiet, så har instansen ikke fra begyndelsen tillagt klagen opsættende virkning, selv om transportvirksomhederne blev økonomisk hårdt ramt fra Dag 1 ved forbuddet. Desuden tilbød DTL tidligt i forløbet at sende en fuldmagt fra en berørt virksomhed, hvilket Rigspolitiet afviser otte måneder senere med henvisning til, at klagefristen er udløbet, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064