Avedøre tæt på mvt-løsning
Medlemmer fra Danske Speditører har medvirket til en ny løsning i Hvidovre Kommune.
Hvidovre Kommunes har tidligere givet afslag på en anmodning om at slutte Avedøre-området med mange transport- og logistikaktiviteter til modulvogntogsnettet.
- Det kunne simpelt hen ikke passe at en lokalitet af Avedøres betydning skulle blive udenfor, siger chefkonsulent Peter Rejnholdt Petersen, Danske Speditører.
Danske Speditører satte sig sammen med de lokale medlemmer og Avedøres Industri- og Grundejerforening for at rette en ny henvendelse til Hvidovre Kommune.
Nordisk kvalitetschef Peter Douwe Hut fra Dachser Nordic A/S, der netop i år har taget et nybygget nordisk hovedsæde i brug med administration og terminal på Avedøre Holme, var blandt deltagerne i de genoptagne forhandlinger.
- Det viste sig, at det tekniske rapportmateriale, der lå til grund, fokuserede på et vanskeligt trafikalt problem, hvor en stor og kompliceret rundkørsel og det næstmest benyttede busstop i Hvidovre Kommune var udslaggivende faktorer. Man kunne ikke se, hvordan endnu større vogntog end de aktuelle kunne sendes igennem uden en kostbar ombygning, og man var betænkelig ved en potentielt farlig sammenblanding med bløde trafikanter i området, fortæller Hut.
Kører udenom rundkørselGruppen kiggede på kortet og så, at der kan laves en løsning, som ikke belaster rundkørslen, men tvært imod fjerner tung trafik fra den. Avedøre har såvel en sydlig som en central tilkørsel fra motorvej E20. Løsningen er at lægge kørslen med modulvogntog ind i den tvangsrute sydfra, som halmtransporterne til Avedøreværket i forvejen skal benytte, således at vogntogene bliver fordelt til lodsejerne ad Kanalholmen-Kystholmen og ikke fra Stamholmen. Det vil kun kræve ændring af et enkelt lyskryds, hvor nogle standere skal flyttes og stoplinjerne flyttes tilbage, så cykler bliver fuldt synlige for højresvingende lastbiler samt ændring af et par kantsten ved to-tre små T-kryds.
- Det er et projekt, som økonomisk slet ikke kommer i nærheden af det oprindelige overslag. Nu har vi borgmesterens ord for, at alle partier i Hvidovres kommunalbestyrelse går ind for en tilslutning til modulvogntogsforsøget, siger Peter Douwe Hut.
Han peger på, at ved at omlægge fra konventionelle lastbiler til modulvogntog vil der faktisk blive fjernet en betydelig belastning fra den udsatte rundkørsel i kraft af, at to modulvogntog erstatter tre konventionelle lastbiler – og nu kører ”udenom”.
Sandsynligvis bliver virkningen endda større, fordi en del af den trafik, som ikke behøver at følge tvangsruten, sandsynligvis vil gøre det alligevel, når først chaufførerne er blevet vant til den.
Betaler dels selvIndustri- og grundejerforeningen og lodsejerne er indstillede på at tage et økonomisk medansvar for de nødvendige arbejder, og de lodsejere, som ønsker modulvogntog helt ind på deres parcel, står selv for eventuelle nødvendige ændringer i den forbindelse.
- Det vigtigste er, at muligheden foreligger for dem, der ønsker det, siger Peter Rejnholdt Petersen. Vi er glade for at se, at Hvidovre Kommune efterlever ånden i modulvogntogsforsøget, som er, at hvor det kan lade sig gøre at slutte sig til, skal der ikke lægges hindringer i vejen. Her har vi kunnet hjælpe en lokal kreds, som for øvrigt også tæller andre end speditører, til at formidle sit kendskab til området og de mulige løsninger til de kommunale beslutningstagere og deres konsulenter, og så gik kabalen op. Det forventer vi også vil ske andre steder.
Inden modulvogntogene begynder at indfinde sig på Avedøre Holme, skal der udarbejdes et nyt materiale af de rådgivende ingeniører. Derefter skal Hvidovre Kommune formulere og vedtage et projekt, som sluttelig skal godkendes i vejdirektoratet.