23948sdkhjf

Første Danske Fragtskib gennem Nordøstpassagen

Nordic Bulk Carriers sender i starten af september det isforstærkede fragtskib ’Nordic Barents’ fra Nordnorge til Kina via Nordøstpassagen.

Nordic Bulk Carriers sender i starten af september det isforstærkede fragtskib ’Nordic Barents’ fra Nordnorge til Kina via Nordøstpassagen.



Det vil være første gang et dansk handelsskib vælger den vanskelige rute gennem ishavet nord for Rusland. Nordic Bulk Carriers og norske Tschudi Shipping Company, står bag transporten af 41.000 tons jernmalm fra Kirkenes i Nordnorge til Kina.

Selv om ’Nordic Barents’ er en af de meget få handelsskibe, der er isklassificeret i klasse 1a, der er den højeste isklassificering, så sker den arktiske sejlads i tæt samarbejde med de russiske myndigheder.

Under passagen vil ’Nordic Barents’ blive eskorteret af to russiske isbrydere.

- Nordøstpassagen afkorter ruten til Kina med mere end en tredjedel. Det betyder en markant reduktion i brændstof og transporttid - og det betyder også mindre CO2 udledning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 180.000 dollar. Dette åbner ikke kun op for nye forretningsmuligheder for mineindustrien, men også inden for de særlige fragtskibe med is-forstærkning, som vi er specialiseret i, siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils ifølge maritimedanmark.dk

Det tyske projektrederi Beluga Group gennemførte som det første rederi i verden en tilsvarende sejlads på samme tid sidste år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078