23948sdkhjf

Regering overvejer overhalingsforbud

Fornyet forslag om forsøg med overhalingsforbud for lastvogne vækker harme i transportbranchen.

Fornyet forslag om forsøg med overhalingsforbud for lastvogne vækker harme i transportbranchen.



Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er på vej med et etårigt forsøg med totalforbud mod at lastbiler må overhale på motorvejen.

Det erfarer Morgenavisen Jyllands-Posten.

Forsøget skal træde i kraft så hurtigt, som det er praktisk muligt, og gælde på én af strækningerne: Kolding-Århus, mellem Trekantsområdet og den dansk/tyske grænse eller tværs over Fyn. Mest sandsynligt er dog strækningen mellem Kolding og Århus.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra transportministeren, men Venstres retsordfører, Kim Andersen, forklarer, at han har mistet tålmodigheden med vognmandsbranchens løfter om selv at gøre noget ved de såkaldte elefant-ræs, hvor lastbilerne overhaler hinanden på motorvejene, skaber farlige situationer og store gener for almindelige bilister, som tvinges til pludselige opbremsninger i overhalingssporene.

- Jeg kan dagligt selv konstatere, at branchens løfter ikke har hjulpet noget, så nu må vi have et forsøg i fuld skala, så vi kan teste, hvad et forbud vil betyde for trafiksikkerhed og trafikafvikling, siger Kim Andersen.

Intet belæg

Ifølge Dansk Transport & Logistik, så vurderede Vejdirektoratet sidste år, at overhalende lastbiler udgør et meget lille problem for trafikafviklingen på de danske motorveje. Derfor er der ikke grund til at øge antallet af motorvejsstrækninger, hvor der er overhaling forbudt for lastvogne.

- Jeg har svært ved at forstå, hvorfor den gamle traver dukker op igen. I 2009 vurderede flere eksperter, herunder Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) og FDM, den nuværende ordning med forbud, og dengang mente man ikke, at der var behov for at udvide ordningen, siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard.

DTL anerkender, at det er irriterende for en personbil at vente på, at en lastbil overhaler en anden lastbil – især når overhalingen tager så lang tid, at der er tale om et ’elefantvæddeløb’.

- Elefantvæddeløb er uacceptable, og DTL tager naturligvis afstand fra dem. De er til gengæld meget få, så derfor er det at skyde gråspurve med kanoner at indføre et generelt overhalingsforbud for lastbiler af den grund. Der skal være plads til, at en lastbil kan overhale fx en campingvogn, der kører 70 km/t, for vi har en trafikafvikling og et erhverv, der skal fungere, siger Erik Østergaard.

Han påpeger, at et overhalingsforbud blot vil danne lange kolonner af lastbiler i inderste spor på motorvejen. Det vil tvinge alle personbiler ud i overhalingssporet og så bliver det langsomste personbil, der sætter tempoet.

Nyt papir

I DI Transport oplyser direktør Michael Svane, at det er et nyt papir fra Vejdirektoratet, hvor der åbnes op for et forsøg med et overhalingsforbud for lastvogne på længere strækninger, der ligger til grund for transportminister Hans. Chr. Schmidt og partifællen Kim Andersens fornyede interesse for et forbud.

- Jeg har talt med transportministeren og der er en gensidig forståelse for, at vejgodstransporten får lejlighed til at drøfte sagen med ministeriet og transportministeren, inden der træffes en eventuel afgørelse om at gennemføre et forsøg, siger Michael Svane til TTN.

Han fastslår, at DI Transport er meget skeptiske over for nytten af et eventuelt overhalingsforbud for lastbiler.

- Der skal være en helt klar og særlig gevinst, før det kan begrundes at gennemføre et så omfattende indgreb. Vi har meget svært ved at se, at der skulle være nye argumenter, som ændrer på de vurderinger, der har været resultatet tidligere undersøgelser af spørgsmålet. Men det må vi have en dialog med ministeriet om, siger Michael Svane.

- Det handler ikke mindst om fremkommelighed på vejene, det handler om trafiksikkerhed og det handler om at transportbranchen skal nogen arbejdsvilkår på vejene, der kan sikre branchen en fornuftig produktivitet. Vi har i de senere år oplevet en række tiltag, som skærpelse på køre- og hviletidsområdet, der har suget produktivitet ud af erhvervet.

Mere kontrol

I TID påpeger formand Mogens Therkelsen – lige som Michael Svane – , at Færdselsloven allerede i dag tillader politiet at gribe ind over for og straffe elefantvæddeløb.

- Hvis en lastbiloverhaling foregår, så det er til gene eller ligefrem fare for andre, så har politiet den nødvendige hjemmel til at stoppe lastbilerne og straffe chaufføren. Føreren af den lastbil, der bliver overhalet er jo som alle andre trafikkanter forpligtet hjælpe den overhalende part, så overhalingen kan gennemføres hurtigt og sikkert, siger Mogens Therkelsen.

Han erkender, at der findes brådne kar i branchen, der ikke forstår at vise hensyn og følge reglerne, men fastslår at det er et meget lille antal.

- Derfor er der ikke behov for en skærpelse, der rammer hele branchen. Vores holdning er, at politiet må øge kontrollen på det her område. Jeg ved godt, at politiet mangler ressourcer, men hvis politikerne ønsker at gøre noget ved det her problem, så må de hjælpe politiet med prioritere opgaverne, siger Mogens Therkelsen.

- Det at man vil gennemføre et forbud, der rammer hele erhvervet er urimeligt og fuldstændigt uacceptabelt. Grundlaget for at gennemføre et så drastisk indgreb over for hele branchen er simpelthen ikke til stede, siger Mogens Therkelsen, der håber at transportministeren vil inddrage transportbranchens organisationer i en konstruktiv og fornuftig drøftelse af spørgsmålet.

Ministertrods

Som nævnt har Vejdirektoratet for blot et år siden afvist, der er behov for at udvide de strækninger, hvor der gælder overhalingsforbud for lastbiler. I Rådet for Større Trafiksikkerhed tøver man heller ikke med at fastslå, at en overhalingsforbud ikke forbedrer trafiksikkerheden.

- Det er ikke de såkaldte ’elefantoverhalinger’ , der er årsag til de mange ulykker. Men hvis ministeren vil lave et forsøg, som har til formål at højne afviklingen af trafikken, så er det helt fint, siger direktør Anders Rosbo fra Rådet for Større Trafiksikkerhed ifølge Politiken.

Tag os selv i nakken

FDL-formand Christian Jensen, Asaa, lægger ikke skjul på, at Foreningen Danske Lastbilvognmænd er modstandere af elefant-væddeløb – men organisationen er også imod et generelt overhalingsforbud:

- Dersom det bare er et generelt og totalt forbud, så dur det ikke, siger Christian Jensen, der mener, at myndigheder og politi bør gå ”efter de sorte får” og i stedet lade de lovlydige chauffører og virksomheder passe deres arbejde.

- Og så er der jo igen politiet, der ikke løser den opgave, de er sat til at løse: nemlig at være på vejene og tage dem på fersk gerning, mener FDL-formanden, der peger på, at bøder for den slags overhalinger ”gerne må koste en bondegård - så kan de vel lære det kan de”.

Han peger på, at hverken Kim Andersen (V) eller ministeren ved, hvad der vil ske, hvis der kommer et totalt overhalingsforbud for lastbiler, og han frygter, at det kan skabe en endeløs kø bag for eksempel sværgodstransporter.

Christian Jensen griber dog også i egen barm:

- Det første vi skal er, at branchen skal tage sig selv i nakken og få gjort de småt begavede chauffører begribeligt, at vi ikke vil have det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112