Lastbiltransportens store dag
Rådhuspladsen i København bliver i morgen fredag 27. august scene for lanceringen af lastbiltransportens kampagne ”Holder DK kørende”
Dagen, der markerer starten på danmarkshistoriens største kampagne for lastbiltransportens betydning, starter her med et brag af et arrangement, der byder på underholdning for både børn og voksne i tidsrummet kl. 10-17. Alle er velkomne, både branchefolk, deres familier og alle andre.
Samme aften ruller kampagnens reklamefilm over skærmen på landsdækkende tv for første gang.
Arrangementet, der bærer titlen ”Holder DK kørende”, finder sted på Rådhuspladsen i hjertet af København, og det kommer ikke til at gå stille af sig, lover ATL.
Jacob Chr. Nielsen er adm. direktør i lastbiltransportens brancheforening ITD, der er hovedarkitekten bag kampagnen.
- Jeg håber, at branchens egne folk vil møde talstærkt op på Rådhuspladsen den 27. august. Dagen er nemlig en symbolsk vigtig dag for alle, der arbejder med lastbiltransport. Den markerer ikke bare startskuddet til vores fælles kampagne. Det handler om at sende et signal til danskerne om, at vi står sammen som branche, og at vi er stolte af vores arbejde, siger Jacob Chr. Nielsen.
Legehjørne for børnDagen byder på noget for enhver smag, og der vil være aktiviteter for både store og små i tidsrummet 10-17. Små og store legebørn kan bygge deres egen legetøjslastbil, eller køre med de en meter lange fjernstyrede lastbiler. Der vil også være historiefortællinger for de mindste, og børnene kan få lov at sidde i førerhuset på en ægte lastbil, lave deres egen refleksbrik og lære mere om, hvordan man færdes sikkert i trafikken.
- Vi vil gerne vise både store og små, at lastbiltransporten fylder en vigtig rolle ud i alle danskeres hverdag. Man må ikke glemme, at hjemme i skabe og skuffer ligger varer, der på et eller andet tidspunkt har befundet sig på ladet af en lastbil, siger Jacob Chr. Nielsen.
Simulator og vidensdystEr man over 18 år, så er der mulighed for at udfordre vennerne i lastbilsimulatoren, og man kan samtidig dyste i viden om lastbiltransport, miljø og sikkerhed. Der vil være masser af flotte præmier på højkant.
- Det er en lejlighed til at vise, at vi som branche tager vores ansvar for eksempelvis sikkerhed og miljø meget alvorligt. Dagen bliver sjov og festlig, men det er også vigtigt for os, at dem, der gæster arrangementet, går derfra en lille smule klogere på vores erhverv og vores holdninger, siger Jacob Chr. Nielsen.
Lastbil-rap på tv samme aftenLastbileventen på Rådhuspladsen står ikke alene. Samme aften er der tv-premiere på kampagnens reklamefilm på landsdækkende tv. Du vil også møde kampagnen på de hundredvis af lastbiler, der lægger bagsmæk til nogle af kampagnens budskaber. Endelig vil kampagnen blive brugt som afsæt for at sætte en to-årig indsats i gang, der internt i branchen skal sætte fokus på ansvarlig adfærd i dagligdagen.
Både entre og alle aktiviteter er gratis.
International Transport Danmark (ITD) er vært for arrangementet og står bag hovedparten af udstillingerne, men der vil også være deltagelse af andre organisationer, herunder ATL og Transportsektorens Uddannelsesfond (TSU).
Kampagnen har til formål at skabe dialog om lastbiltransport og øge forståelsen for branchen. Den henvender sig både til branchens egne folk og til omverdenen. Omdrejningspunktet for kampagnen er en reklamefilm om lastbiltransporten, som vises på landsdækkende tv fra den 27. august 2010.
Initiativtager til kampagnen er International Transport Danmark, ITD, som også står for finansieringen. Kampagnen bliver gennemført i samarbejde med DI Transport, ATL, DTL og Danske Speditører og har opbakning fra Transportministeriet og 3F.