23948sdkhjf

DTL: Transportkøberne har også ansvar for trafiksikkerhed

Vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik opfordrer EU til at sikre bedre trafiksikkerhedskultur hos transportkøberne.

Vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik opfordrer EU til at sikre bedre trafiksikkerhedskultur hos transportkøberne.



DTL savner fokus på, at man særligt inden for erhvervstrafikken gør mere ud af, at der hos transportkøbere af person- og godstransportydelser findes en trafiksikkerhedskultur.

- Det skal ske ved, at man stiller krav til transportudbyderen om at have en decideret trafiksikkerhedspolitik, eller at man kan dokumentere, at trafiksikkerhed er en del af virksomhedens Corporate Social Responsibilty,, fremgår det af et svar fra DTL til Transportministeriet i en høring om en meddelelse fra Kommissionen om trafiksikkerhedsarbejdet frem mod 2020.

Splinten i eget øje

DTL fremhæver, at de mange offentlige myndigheder, der er storindkøbere af transport, bør rette blikket indad, i stedet for at fokusere snævert på transportleverandørerne.

- Kommissionen burde efter DTLs opfattelse særligt arbejde for, at offentlige myndigheder i medlemsstaterne ved brug af transportydelser fra private virksomheder stiller krav om, at transportudbyderne har fokus på trafiksikkerhed i virksomheden. I den forbindelse kunne Fællesskabets institutioner selv også passende have bestræbelser om, at de transportvirksomheder, der arbejder for Fællesskabet, har en trafiksikkerhedspolitik indarbejdet i deres daglige arbejde,” siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.

Kommissionen nævner ”The European Road Safety Charter” som et godt eksempel på de forpligtelser, som alle aktører i medlemslandene påtager sig. DTL har selv siden 2001 med andre organisationer i Danmark forpligtet sig til at gøre trafiksikkerhed til en mærkesag i EU sammenhæng.

- DTL savner dog, at Kommissionen sætter sig for at kortlægge de erfaringer, som de respektive aktører har gjort sig ud fra deres initiativer siden 2001. Dette er i allerhøjeste grad relevant for, hvordan man i Fællesskabet kan udvikle trafiksikkerhedsadfærden i fremtiden. Adfærden i trafikken er nøglen til større sikkerhed, siger Morten Lindbo.

DTL finder det endelig kritisabelt, at vejtransporten som den eneste transportform ikke har et EU-agentur for sikkerhed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062