Miljøzone-kontrollen halter
DTL kritiserer myndighedernes indsats.
Transportvirksomheder med ældre lastbiler uden partikelfiltre behøver ikke frygte for bøder, når de bevæger sig ind i hovedstaden. Ifølge bladet Ingeniøren har Københavns Politi således højst udskrevet syv afgifter til partikelsyndere i år. Dermed ligner situationen i hovedstaden den skræmmende situation i Odense, mener DTL.
Ejerne risikerer nemlig kun at få en bøde, hvis de bliver stoppet af en anden grund, eller hvis politiet får en anmeldelse.
- Det var det, som DTL advarede imod og har taget op over for miljøministeriet flere gange. Dette her rammer de lovlydige vognmænd, der har investeret mange millioner kroner på enten nye miljørigtige lastbiler eller partikelfiltre til de lidt ældre for at kunne køre i miljøzonerne i de større danske byer. Det vil med andre ord sige, at dem, der snyder, har haft og har en konkurrencefordel, og det vender DTL sig stærkt imod, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Også Odense Kommune har lige nu åbenlyse problemer med at håndhæve byens nye miljøzone, der skulle sikre borgerne renere luft. Danmarks Transport-Tidende har tidligere beskrevet, hvordan Fyns Politi har afvist at forfølge en udenlandsk vognmand, der ulovligt kørte ind i Odenses miljøzone med den begrundelse, at myndighederne endnu ikke – en måned efter zonens indførelse – var klar med skiltningen og derfor heller ikke klar til at retsforfølge vognmænd, der overtræder reglerne.
Minister-møde- Det er at gøre nar ad transporterhvervet, når man i mindst København og Odense – og måske også de andre byer, der har miljøzoner – bogstavelig talt lader hånt om de danske vognmænd, der har brugt tusinder og atter tusinder af kroner på at montere og vedligeholde et partikelfilter på deres lastbiler eller købe nyt materiel for at være klar til den nye miljøzone, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL har et møde med miljøminister Karen Ellemann senere på måneden.
- Her vil vi lægge op til, at man politisk tager fat i denne sag, hvor der tilsyneladende blot trækkes på skuldrene af en ny lovgivning, der faktisk trådte i kraft for over en måned siden i Odense og i øvrigt for snart to år siden i København, siger Erik Østergaard.