Danmark er et cowboyland
Chauffører kritiserer tilstandene i transportsektoren.
Omkring 200 repræsentanter for 3F-chauffører fra hele landet var i weekenden samlet til konference i Aalborg. De mener, at politikere og myndigheder har skabt en situation i transportsektoren som truer chauffører på løn og arbejdsvilkår.
I en udtalelse siger de blandt andet: ”På persontransportområdet tilsidesætter man alle de regler og aftaler, som branchen har etableret gennem årtier. Med et slag afskaffes taxi-lovgivning, buslovgivning, overenskommster m.v. når politikerne introducerer en såkaldt EP-ordning, hvor stort set alle med et taxikort kan starte sin egen vognmandsforretning og kører 'erhvervsmæssig personbefordring'. Politikerne får på denne måde presset betalingen helt i bund samtidig med at man fjerner al faglighed i befordring af syge, handicappede m.v. Vi kræver derfor at EP-ordningen underlægges Buslovens fulde bestemmelser.”
Psykisk presChaufførerne peger derudover på alt for tilfældig kontrol og urimelige straffe.
”Køre og hviletidsbestemmelserne har været drøftet i årevis på chaufførkonferencerne – med indførelsen af det digital kontrolapparat og skærpelse af bødestraffene er der skabt et trusselsbillede, hvor den enkelte chauffør dagligt står over for personlig ruin og tab af eksistensgrundlag, for administrative fejl som intet har med trafiksikkerhed at gøre.
Typisk skal en chauffør mere end 25 gange på en arbejdsdag betjene kontrolapparatet – fejlbetjening og forglemmelse udløser en bøde på 3000 kr. pr gang, og 6 fejl indenfor en periode på 3 år giver endvidere en betinget frakendelse af kørekortet.
I denne 3 års periode skal en chauffør mere end 15.000 gange betjene sit kontrol apparat – glemmer han at betjene apparatet eller betjener det forkert, så koster det pr. gang og efter få gange, ikke bare kontanter, men også kørekortet.
Nu må vi have politikerne til at forstå den trussel disse regler og sanktioner udgør mod chaufførers nattesøvn og arbejdsliv, lød det enstemmigt fra de forsamlede chauffører. Derfor skal sanktionerne for betjeningsfejl lempes væsentligt.”
Utilsrækkelige cabotagereglerUnder overskriften 'Holder DK kørende' indleder transportbranchens store organisationer om en uge en massiv charmekampagne for at sætte fokus på transporterhvervet, men charmekampagner er ikke nok, påpeger chaufførerne:
”EU reglerne om cabotage kørsel siger i dag: at en udenlandsk registreret lastvogn må køre til Danmark og i forbindelse med opholdet i Danmark køre tre transporter inden for en periode på op til 7 døgn.
Disse regler om cabotage er svære at kontrollere. Dette skal ændres, så overtrædelse ikke kan finde sted. Dette kan ske ved en elektronisk registrering af alle transporter.
Der er frit slag for danske vognmænd, speditører og transportkøbere til at komme uden om danske overenskomster og det vækker harme blandt chaufførerne – ikke kun at politikere skaber regler der i dette tilfælde ikke kan kontrolleres – men også at seriøse organisationer spiller med i det skjulte så de aftaler de er med til at tegne på arbejdsmarkedet bliver tilsidesat.”