23948sdkhjf

Styring gennem tunnelen

Snart kan trafikkanterne, der dagligt benytter motorvejen i og omkring Limfjordstunnelen, begynde at ånde lettet op.

Snart kan trafikkanterne, der dagligt benytter motorvejen i og omkring Limfjordstunnelen, begynde at ånde lettet op.



Vejdirektoratet påbegynder en tiltrængt opgradering og udvidelse af trafikstyringsanlægget ved tunnelen.

- Trafikken i og omkring Limfjordstunnelen er steget kraftigt gennem de senere år og vi er nu ved at være tæt på kapacitetsgrænsen, fortæller Charlotte Vithen, Vej- og Trafikchef i Vejdirektoratet. Alle, der dagligt kører på strækningen, ved at motorvejens indsnævring fra 3 til 2 spor for nordgående trafik nord for tunnelen skaber en flaskehals, som dagligt betyder kødannelser i myldretiden. Og kombinationen af den tætte trafik på til- og frakørslerne tæt ved tunnelstrækningens ender og et stort antal vognbaneskift, især i retning mod nord, giver ofte anledning til problemer for trafikafviklingen.

I de kommende år forventer Vejdirektoratet øget trafik på den Nordjyske Motorvej specielt omkring Aalborg og i og omkring tunnelen og dermed bliver trafikafviklingen stadig mere sårbar.

I tråd med Aalborg Kommune og Region Nordjyllands mange tiltag indenfor intelligente transportsystemer (ITS), opgraderer og udvider Vejdirektoratet i løbet af 2010 og 2011 trafikstyringsanlægget ved Limfjordstunnelen ved hjælp af bl.a. bedre regulering af hastighed og vognbaner via variable tavler og udvidet køvarsling på udvalgte strækninger.

- Kombineret med Vejdirektoratets udvidelse af E45 ved Nørresundby/Bouet i løbet af 2010 og 2011, vil det endelige resultat være en betydelig forbedret fremkommelighed og øget trafiksikkerhed for de mange trafikanter, der dagligt benytter Limfjordstunnelen, siger Charlotte Vithen.

Nyt trafikkort på vej

Vejdirektoratet arbejder i øvrigt også tæt sammen med Aalborg Kommune på udviklingen af et nyt dynamisk trafikkort, der på baggrund af et fælles rejsetidsmålesystem giver her-og-nu information om trafikken.

Kortet gør det derfor muligt bedre at planlægge rejsetidspunkt og/eller rute, både før rejsen via trafikken.dk/Nordjylland og under rejsen (via radio eller iPhone applikation med trafikkort).

Det dynamiske trafikkort vil endvidere blive et godt redskab for bl.a. radiostationer til at videreformidle informationer om trafiksituationen.

- Vores ambition er, at ITS i endnu højere grad end i dag skal blive en integreret del af fremtidens vejnet, da det kan bidrage til at redde menneskeliv samt forbedre fremkommeligheden og miljøet, siger Charlotte Vithen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079