Odense Havn går efter Femern Bælt
Odense Havn vil etablere arealer til produktionen af tunnelelementer eller broelementer til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt på Odense Havneterminal.
Odense Havn vurderer, at Odense fjord og Odense Havneterminal ved Lindø er nærmest idel for produktionen af de op til 200 meter lange og 70.000 ton tunge elementer. Der er 11 meter vanddybde i sejlrenden og mulighed for at bygge et helt nyt havneområde, der kan tilpasses de kommende stor- entreprenørers krav. Når produktionen er slut i 2018 står Odense Havn tilbage med et nyt havneanlæg og Kerteminde Kommune med et attraktivt erhvervsområde.
- Vi skal gøre en stor indsats for at vinde den opgave. Der er op til 500 direkte arbejdspladser – ufaglærte, tømrere, smede, svejsere, specialister og en lang række serviceerhverv – på spil. Øget direkte beskæftigelse vil smitte af på hele baglandet, hvor udlejere af boliger og en lang række servicefag og handlende vil nyde godt af et boom i aktiviteten i det Fynske område, siger havnedirektør Carsten Aa, Odense Havn.
Udvidelse mod nordøstPlanen er at udvide den eksisterende terminal mod nordøst. Udvidelsen på i alt 400.000 kvadratmeter (eller 40 hektar) sker ud i Odense Fjord tæt på sejlrenden.
Udviklingen af erhvervsområdet sker i tæt samarbejde med Kerteminde Kommune, hvor Odense Havneterminal ligger. Kommunen og havnen har derfor taget initiativ til en dialog med samtlige byrådsmedlemmer og øvrige interesserede blandt borgere og organisationer i området.
Borgmester Sonja Rasmussen, Kerteminde Kommune udtaler:
- Jeg ser mange spændende perspektiver i at etablere en byggeplads for Femern Bælt forbindelsen i vores kommune - både på kort og langt sigt. Kerteminde Kommune hilser de mange arbejdspladser, der forbundet med dette projekt meget velkommen. De ledige værftsarbejdere har netop mange af de kompetencer, der skal bruges i den pågældende produktion. Byrådet bestræber sig hele tiden på at skabe fortsat udvikling for værftsbyen Munkebo, så dette ligger fint i tråd med vores ønsker. De mange menneskelige kompetencer og de fysiske faciliteter, der allerede er til stede i området, skal udnyttes til at skabe nye jobs i tiden fremover, siger Sonja Rasmussen.
Seks års arbejdeAnlægsarbejdet på Femern Bælt forventes at strække sig fra 2013 og frem til åbningen i 2018.
Hvis Odense Havn – mod forventning – ikke vinder opgaven for Femern Bælt, så afviser havnens ledelse, at investeringen i nye havnearealer er spildt. Frem mod 2030 siger prognoserne, at transport af gods til søs bliver fordoblet. En udvidelse af Odense – og Kertemindes – aktive erhvervsområde er at tage hul på fremtiden og på en udvidelse, som om nogle år alligevel bliver nødvendig.