23948sdkhjf

Vognmænd skal straffes for flere chaufførsynder

Ændring af Toldloven vil gøre vognmænd strafansvarlige for chauffører, der glemmer at anmelde indkørsel i Danmark fra lande uden for EU.

Ændring af Toldloven vil gøre vognmænd strafansvarlige for chauffører, der glemmer at anmelde indkørsel i Danmark fra lande uden for EU.



Det fremgår af det lovforslag om ændring af toldloven, som regeringen har sendt i høring. I Dansk Transport & Logistik tager man stærkt afstand fra politikernes ønske om at udbrede objektivt strafansvar til flere områder. Vognmandsorganisationen arbejder i forvejen målrettet på at få begrænset det objektive strafansvar for vognmænd på køre- og hviletidsområdet.

Det nye forslag til ændring af toldloven vil straffe transportvirksomheder, hvis deres chauffører glemmer at melde sig til tolden ved transport til Danmark fra et tredjeland – typisk fra Norge. Hidtil har det kun været chaufføren, der kunne blive straffet med bøde, hvis chaufføren glemte at anmelde sig.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ”det er et stigende problem, at førere af lastvognstog i trafikken mellem Danmark og tredjelande (bl.a. Norge) ikke anmelder sig hos told- og skattemyndighederne ved ind- og udkørsel, som de er forpligtet til efter toldlovens § 18, stk. 1.

Det er i imidlertid i praksis meget vanskeligt at gøre bødeansvaret i toldlovens § 79, nr. 3 (for overtrædelse af § 18) gældende over for de pågældende chauffører, der typisk er udlændinge.”

Vognmandsorganisationen fastslår, at objektivt straffeansvar ikke er nogen brugbar løsning.

Derfor har DTL i sit input til Dansk Erhvervs høringssvar til lovændringen påpeget, at DTL helt principielt er betænkelig ved objektivt straffeansvar.

- Det betyder jo som bekendt straffeansvar uden skyld – og vi bemærker da også, at denne form for ansvar er blevet fjernet i stort set al anden lovgivning på nær Færdselsloven. Vi mener heller ikke, at det er rimeligt med ekstra administrative byrder på transporterhvervet. Den nærmeste til at foretage anmeldelse ved ind- og udkørsel er nu engang chaufføren, som har den fysiske rådighed over godset. Vi mener, at det vil være meget byrdefyldt – og en krænkelse af virksomhedens retssikkerhed – at pålægge den et ansvar for den manglende anmeldelse, når overtrædelsen ikke kan tilregnes dem som forsætlig eller uagtsom, siger chefjurist John Roy Vesterholm, DTL.

Rammer kun danske vognmænd

DTL kritiserer også, at lovændringen udelukkende vil ramme danske transportvirksomheder. Det vil således fortsat være vanskeligt at inddrive bøder hos udenlandske vognmænd i denne sag. I høringssvaret skriver Dansk Erhverv og DTL:

- Det fremgår således af bemærkningerne, at det i forvejen har været vanskeligt at gøre bødeansvaret gældende over for udlændinge. Den omstændighed, at der nu tilføres et objektivt straffeansvar for virksomheden, vil ikke ændre på det faktum, at retsforfølgning af en udenlandsk virksomhed fortsat vil være særdeles vanskelig på lige fod med retsforfølgning af chaufføren. Vi kan i den forbindelse henvise til, at lidt over 80 procent af al lastbiltrafik, der krydser den dansk-tyske landegrænse – blandt andet som led i transitkørsel i Danmark – udføres på udenlandsk indregistrerede lastbiler ejet af udenlandske virksomheder

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063