23948sdkhjf

DTL: København skal have tunnel og modulvogntog

Overborgmester Frank Jensen hørte, hvorfor Dansk Transport & Logistik ønsker Københavns Kommune åbner op for modulvogntog til Københavns Havn.

Overborgmester Frank Jensen hørte, hvorfor Dansk Transport & Logistik ønsker Københavns Kommune åbner op for modulvogntog til Københavns Havn.



En havnetunnel, der leder trafikken uden om centrum og grønt kommunalt lys for modulvogntog til Nordhavnen i København. Det var to af de helt store ønsker på listen, da Dansk Transport & Logistik i dag onsdag havde besøg af overborgmester Frank Jensen.

DTL påpegede, at transporterhvervet og København selv går glip af mange gevinster ved ikke at tillade modulvogntog til og fra Københavns Havn.

- Modulvogntogenes længde på 25 meter gør, at de vil medføre færre lastbiler samlet set, og de vil samtidig give københavnerne en miljø- og trafiksikkerhedsgevinst. I en del transporter med søcontainere vil antallet af vogntog kunne halveres. Derfor håber vi i DTL, at den nye overborgmester vil se mere positivt på sagen end forgængeren. Vi havde i hvert fald en god dialog med den nye overborgmester og den nye teknik- og miljøborgmester, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard efter mødet.

Vicedirektør Morten Lindbo, chefjurist John Roy Vesterholm og cheføkonom Ove Holm deltog også i mødet med overborgmesteren.

Havnetunnel

DTL mener også, at en havnetunnelløsning ikke blot gavner vognmændene og de andre trafikanter, det vil også være en fordel for København som helhed.

- Det er jo ikke transportvirksomhedernes ønske at skulle køre transitkørsel fra havnen gennem Københavns centrum. DTL går så klart ind for en havnetunnel i København. Men vi ved også, at så stort et projekt som en havnetunnel både er dyrt og tager lang tid at gennemføre. Vores budskab var, at hvis Københavns Kommune vil arbejde på at gøde den politiske jord for at få etableret en havnetunnel, så vil vi bakke op, siger Erik Østergaard.

DTL uddelte også roser til Københavns Kommune for mange af elementerne i den nye strategi for den tunge trafik i byen, herunder de anbefalede ruter for lastbiler (rødt rutenet), trafikledelse, bedre navigation, aktiv trafikledelse, optimering og central styring af signalanlæg, samt en kampagne rettet til chauffører. Her benyttede DTL lejligheden til at orientere Frank Jensen om vognmandsorganisationens omfattende aktiviteter for at fremme trafiksikkerheden.

Bompenge

Overborgmester Frank Jensens ønske om at indføre bompenge for biler og lastbiler, der vil køre ind i København, vækker ikke begejstring i DTL, der er stærkt kritisk over for nye afgifter på vejtrafikken, der i forvejen betaler milliarder til staten.

Parterne måtte på mødet konstatere, at der ikke er enighed om bompengespørgsmålet, men enedes om en fremtidig dialog om emnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063