Transportministeren svinger pisken
Transportminister Hans Chr. Schmidt startede dagen med at fyre Banedanmarks bestyrelse – siden kom meddelelsen om sammenlægningen af Færdselsstyrelsen og trafikstyrelsen.
Transportminister Hans Chr. Schmidt har i dag meddelt, at han ønsker kortere snor i Banedanmark. Derfor har han afskediget det statslige selskabs bestyrelse. Banedanmark skal fortsat ledes af en adm. direktør – men denne står direkte til ansvar over for transportministeren.
Transportministeriet forklarer i en pressemeddelelse, at ministeren anser professionaliseringen af Banedanmarks organisation er gennemført. Derfor bør Banedanmark overtage en mere koordinerende rolle i jernbanesektoren.
Halv milliard til tog til tidenDet skal blandt andet sikre en mere entydig ansvarsplacering for rettidigheden – herunder på Kystbanen, der stadig er stærkt plaget af forsinkelser. Der etableres derfor en rettidighedsorganisation under ledelse af Banedanmarks direktør Jesper Hansen med deltagelse fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og DSB. Rettidighedsorganisation skal udarbejde en handlingsplan for forbedring af rettidigheden, hvor der bl.a. fastsættes minimumsmål for rettidigheden.
Der er reserveret 500 mio. kr. til iværksættelse af rettighedsforbedrende initiativer.
- Banedanmark vil fremover få et større ansvar for koordinationen i jernbanesektoren for at sikre en klar ansvarsplacering for regulariteten, bl.a. på Kystbanen. Dermed følges der op på rapporten fra den schweiziske ekspert Hess, som analyserede regulariteten på Kystbanen og som pegede på, at ansvaret for at koordinere rettidighedsindsatsen skulle placeres ét sted, udtaler Hans Chr. Schmidt.
Når en dansk togpassagerer står af toget, så sker det i gennemsnit tre minutter og 20 sekunder senere end køreplanen har lovet. Det tal skal ifølge Transportministeriet halveres.
- De nye opgaver for Banedanmark varetages bedst ved, at der er et direkte ansvarsforhold mellem Banedanmarks direktør og mit departement. Derfor fremsætter jeg lovforslag om ophævelse af den nuværende bestyrelsesmodel. Jeg er sikker på, at denne klargøring af ansvarsforholdene i jernbanesektoren vil blive et centralt omdrejningspunkt for en helt ny rettidighedskultur på jernbanen, som alle togpassagerer i Danmark vil få glæde af, slutter ministeren.
Færdselsstyrelsen og Trafikstyrelsen sammenlæggesBanedanmark overtager ansvaret for projekteringen og anlægget af nye jernbaneanlæg, som et led i omstruktureringen. Trafikstyrelsen – der hidtil har haft denne opgave – lægges sammen med Færdselsstyrelsen i én styrelse, kaldet Trafikstyrelsen.
Godstransporten og markedsreguleringSammenlægningen af Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen til én styrelse forventes at give bedre muligheder for at styrke samspillet mellem transportformerne og dele viden på tværs af transportsektoren. Trafikstyrelsen skal blandt andet stå for udviklingen af rammevilkårene for gods, uanset om dette sker på vej eller bane, ligesom arbejdet med sikkerhed og markedsregulering på både vej og bane samles i én styrelse.
Sammenlægningen af Færdselsstyrelsen og Trafikstyrelsen sker med virkning pr. 15. april 2010. Den nuværende direktør for Trafikstyrelsen, Carsten Falk Hansen, bliver direktør for den nye styrelse.
- Ved at etablere en stærkere og større enhed med større faglig viden får man en styrelse med større styrke, og det er en fordel for transporterhvervet. Det er vores generelle håb og forventning, at der nu sker en general styrkelse af godstransporten med den nye styrelse, uanset om vi taler gods på bane eller vej. Der er områder, hvor der ikke har været fokus nok på godstransportens muligheder, og det gælder fx på baneområdet, hvor banegods-operatørerne har vanskelige vilkår at arbejde under, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til den store rokade i Transportministeriet.
DTL glæder sig også over valget af Carsten Falk Hansen som direktør for den nye styrelse.
- Carsten Falk Hansen har vi haft et rigtig godt samarbejde med, da han var direktør for Færdselsstyrelsen, og vi glæder os til at genoptage samarbejdet, siger Erik Østergaard.