23948sdkhjf

Undersøgelse: Miljøzonerne i byerne virker

Ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser slår fast, at miljøzonerne i landets største byer forbedrer luftkvaliteten.

Ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser slår fast, at miljøzonerne i landets største byer forbedrer luftkvaliteten.



Miljøzonerne trådte i kraft i København og Frederiksberg i efteråret 2008 og siden i Aalborg, og kravene om partikelfiltre på dieseldrevne lastbiler og busser betyder et fald i den skadelige partikelforurening fra trafikken på 26 procent, oplyser Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

Miljøminister Karen Ellemann er glad for de nye tal, der bekræfter hende i, at regeringens indsats på området bærer frugt.

- I Danmark har luften aldrig været renere, end den er nu, men det er klart, at vi har særlige udfordringer på de mest befærdede veje i de store byer. De mest sundhedsskadelige partikler stammer fra trafikken, og derfor er det meget glædeligt, at vi nu bliver bekræftede i, at vi er på rette spor, siger Karen Ellemann (V).

Rapporten fra DMU viser, at miljøzonerne kun har haft en beskeden effekt på baggrundskoncentrationen af partikler. For et par måneder siden offentliggjorde DMU målinger, der viste, at Danmark overholder EU's grænseværdier for partikelforurening.

Miljøzonerne betyder samtidig, at forureningen fra NO2 samlet forventes at falde med ca. 9 procent. For NO2-forureningen er faldet dog ikke stort nok til, at Danmark kan overholde EU's grænseværdier. Derfor har regeringen allerede for to år siden bebudet, at man i lighed med de fleste andre EU-lande vil søge om udsættelse til 2015.

- De sundhedsmæssige konsekvenser af NO2-forureningen er små sammenlignet med partikelforureningen. Men hverken de positive nyheder om partikelforureningen eller udfordringerne med NO2 får mig til at slippe tøjlerne på dette område. Vi er på trapperne med et helt nyt lovforslag om skærpelser i miljøzonerne, og hvad angår NO2-forureningen er målet helt klart, at vi i Danmark skal overholde NO2-grænseværdien senest i 2015. Derfor har regeringen nu nedsat en arbejdsgruppe, der skal komme med anbefalinger til de samfundsøkonomisk mest effektive løsninger. Anbefalingerne vil blive brugt i arbejdet med den kommende luftkvalitetsplan, siger miljøministeren.

Odense og Århus har vedtaget miljøzoner, der træder i kraft henholdsvis 1. juli og 1. september i år.

Flere penge til tilskud

DI Transport er glad for miljøforbedringerne, men retter også en kritik mod politikerne:

- Det er positivt, at miljøzoner har reduceret udledningen af partikelforurening fra det tunge køretøjer, men det er samtidigt uheldigt, at regeringen ikke har flere penge til tilskud til partikelfiltre, når man kan registrere en positiv effekt, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack. Rapporten viser også, at partikelforurening kommer fra meget andet end den tunge trafik og det er derfor tvivlsomt, om der vil være nogen effekt, hvis man oprettede flere miljøzoner, som regeringen har foreslået, da en stor del af lastbilerne og busserne har fået partikelfiltre eller er skiftet ud med nyere og mindre forurenende køretøjer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047