23948sdkhjf

Tyvebander går efter danske lastbiler

Danske lastvogne er et populært mål for østeuropæiske kriminelle.

Danske lastvogne er et populært mål for østeuropæiske kriminelle.



Det er forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension, der har konstateret en kraftig stigning i antallet af stjålne danske lastvogne i de senere år. Antallet er mere end fordoblet fra 2006 til 2009.

Det skriver dagbladet børsen.

Forsikringsselskabernes såkaldte Østkontor, der efterlyser stjålne lastbiler, har opgjort, at mens der i 2006 forsvandt 43 danske lastvogne, så var det tal steget til 107 i 2009. I år er der allerede forsvundet 30 lastvogne.

- Tendensen er klar. Tyvene flyver/kører herover fra Baltikum, finder en sættevognstrækker i Jylland sent fredag eller natten mellem fredag og lørdag og stjæler den. På vej ned gennem Jylland leder man så efter en trailer, gerne en køletrailer og allerhelst en med læs – og så stjæler man den. Vogntoget består derefter af køretøjer tilhørende to forskellige vognmænd. Så giver tyvene den gas for at nå og krydse så mange grænser over mod Baltikum, Ukraine og Hviderusland som muligt, idet de håber på, at tyverierne ikke bliver opdaget førend ved arbejdstids begyndelse om mandagen – og køretøjerne dermed ikke er efterlyst førend tidligst en gang mandag, fortæller konsulent Tommy H. Hansen fra Østkontoret.

Startspærre

De østeuropæiske lastvognstyve foretrækker angiveligt Volvo og Scania, samt køletrailere fra Schmitz-Cargobull eller Krone.

Det er lykkedes Østkontoret at finde knap halvdelen af de 107 stjålne lastvogne i 2009. Til dato er det kun lykkedes at finde en lille tredjedel af de 30 lastvogne, der er forsvundet i år.

Ordensmagten i de baltiske lande har opprioriteret området, hvilket hjælper, når det gælder om at hente stjålet transportmateriel hjem til Danmark. Men der er endnu ingen personer, der er blevet udleveret til strafforfølgelse i Danmark.

På Østkontoret undrer det Tommy H. Hansen, at en så simpel teknologi som startspærrer, der har været standard på personbiler i en årrække, ikke findes på lastbiler som standard.

En startspærre koster typisk omkring 2.500 kroner som ekstraudstyr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078