23948sdkhjf

Det kan blive meget bedre

Bedre tilrettelagt godstransport ind i byerne kan forbedre miljøet, økonomien og borgernes livskvalitet, påpeger Siim Kallas.

Bedre tilrettelagt godstransport ind i byerne kan forbedre miljøet, økonomien og borgernes livskvalitet, påpeger Siim Kallas.



Det kræver bl.a., at politikere og myndigheder bliver bedre til at inddrage transportbranchens private aktører i planlægningen af infrastrukturen og i andre planer. Det er budskabet fra EUs transportkommissær Siim Kallas på en konference i Bruxelles for nylig om EU-Kommissionens handlingsplan for mobilitet i byer.

- Vi bifalder Kallas’ indgangsvinkel til transport og logistik. Der er i høj grad brug for en mere overordnet sammentænkning af transporten i byerne, så vi undgå det virvar at ordninger, som lige nu er på tegnebrættet i mange dansker og europæiske byer, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

EUs udmelding bliver nu bragt ind i debatten på dagens konference i København om fremtidens infrastruktur.

Erik Østergaard er blandt deltagerne i konferencen, som transportminister Hans Chr. Schmidt har indkaldt til og som får deltagelse af bl.a. Folketingets trafikordførere, borgmestre, organisationsfolk og medlemmer af de to tænketanke for persontransport og godstransport samt medlemmer af den tidligere Infrastrukturkommission.

- Og når kommissæren også opfordrer myndighederne til at inddrage de parter, som til daglig har med transporten i byerne at gøre, så er det vores ord om igen. Det burde i virkeligheden være en selvfølge, så vi undgå citylogistik-ordninger, som ender med at virke imod hensigten, fortsætter Erik Østergaard.

- EUs handlingsplan opfordrer bl.a. til, at alle lokale, regionale og nationale myndigheder tager fat på at lave planer for mobiliteten i byerne. Helst planer som kan sikre en mere ensartet politik, så hver by ikke ender med forskellige regler for eksempelvis miljøzoner eller kørselsafgifter. Vi er helt enige, siger DTL-direktøren.

Det lange lys

Dagens konference i København handler blandt andet om de foreløbige resultater af arbejdet med de strategiske analyser af infrastrukturen og beskæftiger sig med udviklingen af infrastrukturen efter 2020 herunder udviklingen af den kollektive trafik, de overordnede vejforbindelser og trafikken mellem landsdelsdelene.

- Skal den fremtidige infrastruktur føre til mere effektiv transport er det helt afgørende at få draget de private aktører i transportbranchen ind i planlægningen så tidligt som muligt, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062