23948sdkhjf

Når storpolitik tager over

IMO-møde afslørede betydelig international uenighed om fortolkningen af COP15-erklæring.

IMO-møde afslørede betydelig international uenighed om fortolkningen af COP15-erklæring.



IMOs Miljøbeskyttelseskomité, MEPC, det første møde efter den turbulente klimakonference i København i december, der endte med en ganske spinkel hensigtserklæring. Her rapporterer Danmarks Rederiforening nu, at der er ganske stor uenighed om fortolkningen af københavner-erklæringen.

De lande, der ikke ønsker bindende klimaregulering, bl.a. Kina, Brasilien, Indien og Saudi Arabien, forsøgte at bruge COP15 resultatet som en bremse for IMOs videre arbejde. I stedet, hævdede de,

skulle man vente på udfaldet af COP16.

Omvendt arbejdede EU og - som noget nyt - USA konstruktivt videre i IMO for at sende et signal frem mod COP16 om, at IMO er det bedste forum til at udvikle og håndhæve globale regler for skibsfarten.

Forslag til tre CO2- reducerende tiltag var på dagsordenen: Et energieffektivitetsdesignindeks (EEDI), et miljøledelsesværktøj (SEEMP) og et markedsbaseret instrument (MBI).

På trods af protester fra en håndfuld lande med Kina i spidsen fik en arbejdsgruppe til opgave at udvikle et tillæg til MARPOL konventionens Annex VI med bindende tekniske og operationelle regler (EEDI og SEEMP). Disse skulle godkendes og efterfølgende vedtages på MEPC61 til september. Det lykkedes dog Kina at modarbejde processen, så gruppen ikke kunne nå at blive færdig.

Derfor besluttede man at afholde et ekstraordinært møde i slutningen af juni alene med det formål, at færdiggøre disse regelsæt. Der var til MEPC60 indsendt 10 forskellige forslag til MBI, hvoraf mange dog til forveksling lignede hinanden.

Efter en særdeles ophedet debat vedtog man et kommissorium for en bredt sammensat ekspertgruppe, der skal analysere de 10 forslag ud fra et sæt specifikke kriterier.

Trods den store modstand, så vurderer Danmarks Rederiforening, at IMO bevæger sig i den retning,

som Danmarks Rederiforening og den danske myndigheder ønsker, nemlig en globalt gældende, flagneutral og effektiv klimaregulering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062