23948sdkhjf

Mærsk: Vores krise er forbi

Det er slut med at tale om krise i A.P. Møller – Mærsk, siger adm. direktør Nils Smedegaard Andersen i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det er slut med at tale om krise i A.P. Møller – Mærsk, siger adm. direktør Nils Smedegaard Andersen i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten.



- Vi betragter krisen som værende forbi. Det betyder ikke, at der er fantastiske økonomiske vilkår i verden, men på et tidspunkt, når ændringen er sket, og man ser på en lidt mere besværlig verden forretningsmæssigt, må man indstille sig på de vilkår, og så er det ikke en krise længere, siger han. Krise handler om forandring. Vi betragter det ikke som krise. Det er et hårdt marked, men vi tror bare, at vi er nødt til at vænne os til det.

A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2009 med det dårligste regnskab nogensinde i rederiets over 100-årige historie. Alene Maersk Line bidrog til det store minus med 11 milliarder kroner.

Nils Smedegaard Andersen siger da også, at man i containerrederiet Maersk Line har betalt dyre lærepenge i den nu forhenværende krise.

- Vi har observeret, at en af de vigtigste ting er, hvordan man reagerer konkurrencemæssigt på sådan en krise. Containerindustrien reagerede ved at sætte raterne ned, hvilket jo ikke gav flere containere, siger han til Jyllands-Posten. Alle gik ind i en priskrig i troen på, at de kunne vinde markedsandele fra hinanden og realiteten var, at industrien næsten gik konkurs. De fleste af vores konkurrenter måtte reddes af den ene eller anden. Banker, stater eller, hvad det nu var. Der synes jeg, at vi har lært, at det ikke er en god måde at reagere på en krise.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093