Komplicerede regler
Affaldstransportørerne har fra årsskiftet fået et frit marked for genbrugsaffald, men prisen er nogle meget indviklede affaldsregler.
- Vi har arbejdet med det nye regelsæt i flere år. Målet var, at det skulle blive lettere, men der er blevet det modsatte. Regeringen taler om regelforenklinger, og så bliver vi præsenteret for så komplicerede regler, som vil koste store ressourcer at sætte sig ind i og leve op til, siger formanden for de affaldskørendes organisation, Danaffald, John Andersen.
Det sker efter et orienteringsmøde, hvor knap 100 affaldstransportører mødtes med Miljøstyrelsens embedsfolk for at få en orientering om reglerne. Mødet blev holdt af Danaffald og DTL, men var også åbent for andre affaldstransportører.
- Jeg er sikker på, at mødet har været en øjenåbner for deltagerne, der nu er blevet klar over, hvilket stort arbejde, der ligger foran os for at forstå og følge de nye regler, siger John Andersen, der forudser, at der bliver brug for flere møder om de nye regler, der ydermere ikke er helt på plads endnu.
For eksempel mangler retningslinjerne for en obligatorisk uddannelse for ledende medarbejdere. Et nyt affaldsregister fungerer heller ikke endnu.
- Forvirringen hersker endnu for os alle. Jeg kan frygte, at mange vælger at springe over, hvor gærdet er lavest. Det kan betyde konkurrenceforvridning i forhold til os andre, der har besluttet at ofre tid og penge på at sætte os ind i reglerne, siger John Andersen.
Han forudser også, at de svært forståelige procedurer og skemaer til indberetning af affaldsoplysningerne på nettet vil resultere i et utal af fejl og ”hvad er affaldsstatistikkerne så værd” spørger han?
På stormødet med Miljøstyrelsens eksperter blev det bl.a. slået fast, at erhvervsvirksomheder ikke længere er tvunget til at anvende de kommunale ordninger, når der er tale om såkaldt ”genanvendeligt og kildesorteret affald fra erhverv.” I stedet kan virksomheden bestille en privat vognmand til opgaven.
Finde sin rolleVognmanden skal finde sin rolle som enten transportør eller indsamlingsvirksomhed. Det mest enkle er at blive transportør. I det tilfælde køres affaldet fra A til B på en konkret bestilling for en kunde, der beslutter, hvor affaldet skal behandles.
Vælger vognmanden at blive indsamlingsvirksomhed med et større ansvar for affaldet, så er der to muligheder oplyser DTL i en pressemeddelelse:
1. ”En indsamlingsvirksomhed for genanvendeligt kildesorteret affald” er en vognmand eller mægler, der står for indsamling af affald, der kan genbruges og er kildesorteret. Her overtager indsamleren ansvaret for affaldet. Det betyder, at indsamleren beslutter, hvor affaldet skal behandles og står tillige for indberetningen af data om affaldstyper og -mængder.
2. ”En indsamlingsvirksomhed for forbrændings- og deponeringsegnet affald” er en virksomhed, som kører affald til et anlæg, der er anvist af kommunen. Indsamleren indberetter data i stedet for at lade affaldsselskabet gøre det.
Transportører skal blot registreres i Miljøstyrelsens Affaldsregister, mens indsamlingsvirksomheder skal godkendes, hvorefter de kan optages i affaldsregisteret. Her kræves bl.a. en uddannelse af den ansvarlige for affaldshåndteringen.