Tidssvarende havnetunnel
Drop discountløsningerne, lyder det fra Dansk Erhverv, efter at det er kommet frem, at der ikke er råd til en vejforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Amagermotorvejen via en havnetunnel.
De borgerlige partier på Københavns Rådhus beder nu regeringen om, at et mange milliarder dyrt vejbyggeri ved Nordhavnen sættes i bero, fordi der ikke er råd til en tunnelløsning. Pengene til vejforbindelsen, som bliver første etape af en østgående ringvej til Amagermotorvejen via en havnetunnel, rækker nemlig i øjeblikket kun til en firesporet vej på en mindre etape mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro.
- Der er et stort behov for en vejforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Amagermotorvejen via en havnetunnel. Et behov, som Infrastrukturkommissionen gjorde opmærksom på allerede i 2008, og som regeringen har erkendt. Men det her kan ende som en discountløsning, der ikke tager hensyn til de behov, som allerede eksisterer i dag. De kortsigtede økonomiske interesser kan i værste fald betyde, at man afskriver sig muligheden for at etablere en tidssvarende løsning, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Kaae.
Også transportministeren lægger pres på, for at København får lavet en havnetunnel-løsning til tide.