Danske tankvogne i Sverige
Skanol A/S har netop fået leveret de første komplette tankvognstog til transport af olie- og benzinprodukter i Sverige.
I forbindelse med indgåelsen af den store transportaftale, som starter op den 1. maj i Sverige, har Skanol A/S etableret sig med eget datterselskab i Angered lidt nord for Göteborg.
Tankvognstoget er det første ud af en samlet ordre på seks – og med option på yderligere seks lastbiler. De nye vogntog består af et Volvo chassis af typen FM 450 6*2/4, der er udstyret med Volvos lette og økonomiske 11 liters dieselmotor i Euro 5 udgaven, samt fireakslede tankpåhængsvogne.
Lastvognene er udstyret med Volvos I-shiftgearkasse, samt bl.a. EBS-bremsesystem med ESP, bogieaksel med el-hydraulisk styring, klimaanlæg, oliefyr, køleskab i førerhuset og alkolås. Forvognene vejer kun 10.540 kg incl. hele opbygningen, der omfatter tank fra HMK Bilcon med et rumfang på 20.530 liter, som er fordelt over 3 rum. Dertil kommer et pumpeanlæg.
Påhængsvognene, der også er bygget på HMK Bilcon, er fireakslede med en koblingslængde på 12,58 m og tanke med et rumfang på 37.830 liter, der er fordelt i 5 rum. Påhængsvognene udmærker sig ved at være ultralette med en egenvægt på kun 6360 kg.
Al sikkerhedsudstyret opfylder alle gældende bestemmelser og samtidig med også de krav som Shell stiller over for transportørerne.
Med en samlet egenvægt på kun 16.900 kg, der ved vogntogsvægten 60.000 kg, som er gældende i Sverige, kan hvert vogntog medbringe 43.100 kg nettolast.
- Det er ca. 4200 kg mere nyttelast i forhold til gennemsnittet af de brugte vogntog, vi kunne have overtaget fra de tidligere transportører, siger direktør Thomas Corneliussen, Skanol A/S til Danmarks Transport-Tidende.
De nye Volvo lastvogne er leveret af Volvo Truck Center Danmark A/S i Viborg, hvor lastvognssælger Christian Balling har stået for salg og levering, mens salg og levering af opbygninger og påhængsvognene er forestået af salgschef Carsten Thorhauge ved HMK Bilcon i Aalborg.