Begejstring i transportbranchen
Ny midtjysk motorvej er vand på transportbranchens mølle.
Det vækker begejstring i transportbranchen, at der blandt Folketingets partier tilsyneladende tegner sig et flertal for at bygge en ny midtjysk motorvej langs Hærvejen i stedet for at bruge tid og penge på en udvidelse af den hårdt belastede eksisterende motorvej E45 omkring Vejle.
- En ny motorvej vil mindske trængslen på den østjyske motorvej og skabe større fleksibilitet for landevejstransporten, siger formanden for International Transport Danmark, ITD, direktør Mogens Therkelsen.
En screeningsrapport, som Niras har lavet for Transportministeriet, viser, at en ny motorvej fra Vejle eller Kolding i syd til Støvring eller Hobro i nord vil aflaste E45 med 10.-15.000 køretøjer i døgnet. Det svarer til en reduktion af trafikken over Vejle Fjord-broen på 20 procent.
- De ofte kaotiske trafikforhold og mange uheld omkring Vejle Fjord-broen giver både privatbilismen og godstrafikken så alvorlige problemer, at løsningen bør få førsteprioritet i investeringsplanerne, siger Mogens Therkelsen.
En 160-170 kilometer lang motorvej i Midtjylland vil ifølge Niras koste mellem 13 og 19 mia. kr. at bygge, men det vil alligevel være en billigere løsning end at udvide den nuværende E45 med to spor i hver retning, som Niras anslår til at være dobbelt så dyr.
Vejen til vækstDansk Erhverv vurderer, at en midtjysk motorvej er vejen til vækst.
- Det er yderst positivt, at der tegner sig et flertal for en ny midtjysk motorvej. Det har i flere år været erkendt, at den eksisterende motorvej i Østjylland er meget hårdt belastet. Det er derfor vigtigt, at der etableres den nødvendige infrastruktur for, at vi kan fastholde væksten i samfundet, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Kaae.
- Der er mange forslag til infrastrukturprojekter rundt omkring i Danmark. Og netop derfor er det afgørende, at der sættes ind dér, hvor man får mest for pegene, og hvor behovet er størst, siger han.