Misforståelse om modulvogntog
Besynderlig melding fra EU-kommissær, mener DTL-direktør.
- Det er oplagt, at vi nu skal have opklaret den misforståelse, at modulvogntog ikke må passere landegrænserne i EU. Det har jo siden 2006 været en realitet i Danmark, så transportkommissær Kallas’ nye udmelding gør det bydende nødvendigt at få fastslået, hvad der er op og ned i sagen, siger adm. direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard.
Erik Østergaard fremhæver, at det ikke virker logisk, at kommissæren i et svar til en tysk Europa-parlamentariker oplyser, at EU-direktivet for vægt og dimensioner ikke tillader grænseoverskridende trafik med modulvogntog.
Det har interesseorganisationen ”No Mega Trucks” tolket, som at Slesig-Holstens nye forsøg med kørselstilladelse til de 25,25 meter lange modulvogntog er i strid med EU-direktivet.
- Danmark har siden 2006 haft grænseoverskridende transporter med modulvogntog. De skete forud for starten på det nationale forsøg i efteråret 2008 med Færdselsstyrelsens meddelelse tilbage fra juni 2006 om kørsel med gods til/fra Sverige via Kastrup Cargo Center/Øresundsbron og færgelejerne i Frederikshavn, Grenå og Helsingør. Siden hen – efter starten på det nationale forsøg – er denne trafik vokset støt, bl.a. fordi en lang række vognmænd, som er aktive i Sverige/Danmarks-trafikken, har investeret i materiel for at opbygge denne trafik. Der er også i den seneste tid kommet gang i internationale transporter mellem Danmark og Tyskland. Derfor virker transportkommissærens svar lidt besynderligt, siger Erik Østergaard.
DTL står uforstående over for kommissær Siim Kallas’ svar, hvor han skriver, at Kommissionen aldrig har modtaget nogen notifikation om forsøg med grænseoverskridende transport med modulvogntog.
- Det forstår vi ikke. For det er lige netop det, der er sket, ifølge et svar fra daværende transportminister Carina Christensen til Folketinget i august 2008. Det handlede om det igangværende forsøg med modulvogntog til visse færgehavne og over Øresundsbron til Kastrup. Der må være tale om en misforståelse, siger DTL-chefen.
Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har opfordret transportminister Hans Christian Schmidt til at tage sagen op med EUs transportkommissær.