Laveste asfaltproduktion siden 1963
2.515.365 tons asfalt blev det kun til i 2009.
Det er ifølge Asfaltindustrien den laveste produktion siden 1963. Baggrunden for den lave produktion er primært kommunernes vejvedligeholdelsesefterslæb og sekundært konjunkturerne, lød det på Asfaltindustriens generalforsamling.
Dansk Vejforening skønner, at vedligeholdelses-efterslæbet alene på kommunernes veje er ca. 20 mia. kr. Dertil kommer, at denne vinter har været hård ved vejene og koster yderligere en milliard kroner.
Det er forståeligt, men ærgerligt, at kommunerne sparer sig fattige ved at misligholde vejene, påpeger Asfaltindustrien: For når man prioriterer ”varme hænder” over ”kold asfalt”, koster det penge på sigt. Dansk Vejforening vurderer således, at det koster 2-3 gange så meget at rette op på en vej, der er forfalden, som at vedligeholde den i tide. Penge, som kunne være brugt på børn og gamle. Hullerne giver også øget slid på bilerne.
I en tid, hvor arbejdsløsheden vokser, er investeringer i infrastruktur ifølge Asfaltindustrien traditionelt godt til at få folk i arbejde. Penge givet til forbrug bliver også brugt på varer og tjenesteydelser produceret i udlandet, mens penge til infrastruktur giver danske arbejdspladser. Hver investeret anlægsmillion giver 1,1 job, og der ligger således 20.000 årsværk i at rette op på vejene.
Asfaltindustrien er ”klar over, at kommunerne mangler penge, fordi indtægterne falder og udgifterne stiger. Men hvis vi lader stå til, så vokser regningen for genopretningen af vejene. Derfor må vi tænke nyt.”
Asfaltindustrien foreslår blandt andet bedre kommunikation i forhold til, at det er ”for dyrt at spare”, at gode veje betyder, at man kommer hurtigt og sikkert frem, ligesom interesseforeningen foreslår OPP-projekter i forbindelse med anlæg og drift af veje.
På generalforsamlingen blev bestyrelsen med formand Thomas Rask Jensen, adm. direktør NCC Roads, i spidsen, genvalgt.