23948sdkhjf

Hvor langt med EEV

Ofte forbindes højere miljøvenlighed med højere brændstofforbrug, men to EEV-lastbiler hos Ejvind Hviid klarer sig hæderligt.

Ofte forbindes højere miljøvenlighed med højere brændstofforbrug, men to EEV-lastbiler hos Ejvind Hviid klarer sig hæderligt.



Af Finn Bjerremand

Nu begynder nye lastvogne med EEV-motorer at vinde frem, selv om der ikke er tale om det store salg af nye lastvogne lige nu. Mange vognmænd har dog netop med den nuværende krise i baghovedet lært lektien om at holde en høj miljøprofil.

Lige nu står mange vognmænd nemlig med brugte Euro 3-lastvogne, som har en lav brugtvognsværdi, og derfor nærmest er umulige at omsætte. Nogle af disse lastvogne burde i stedet have været Euro 4 eller måske endog Euro 5-lastbiler - men en del valgte bl.a. med baggrund i den lave indkøbspris at holde sig til en Euro 3.

Det betaler mange af de pågældende vognmænd prisen for i dag, fordi mange af Euro 3 lastvognene langt fra er slidt ned - og alligevel meget lidt værd.

Iveco og DAF med EEV

En af de vognmænd som har taget konsekvensen af udviklingen er Vognmandsfirmaet Ejvind Hviid A/S, der bor i den lille by Skjold lidt sydøst for Horsens.

Vognmand Ejvind Hviid anvender i stor stil sine lastvogne til distributionstransporter med leverancer inde i byerne.

Derfor blev de sidste to indkøbte lastvogne begge med en EEV-motor. Den ene er en treakslet Iveco Stralis udstyret med en 450 hk EEV motor, som blev leveret kort før jul sidste år, mens den anden er en to-akslet DAF XF 105.460 EEV, som blev leveret den 25. januar i år.

Iveco Stralis har over en samlet strækning på 21.703 km forbrugt henholdsvis 6889 liter diesel og 246,8 liter AdBlue, mens DAF XF tilsvarende over en strækning på 18.570 km har haft et forbrug på 5938 liter diesel og 204 liter AdBlue. Disse tal er taget helt fra vognenes ”fødsel”, og omfatter derfor også tilkørselsperioden.

Ekstremt vejr

Kørselsmønsteret for den treakslede Iveco Stralis har mest bestået i transportopgaver til Sjælland, vognen er enmandsbetjent og der har i hele perioden været ekstremt vintervejr. DAF XF har konstant kørt med en treakslet trailer, og vognen kører tomandsbetjent. Også for denne vogn har det ekstreme vejr været en udfordring.

- Samtidig har det også været en udfordring at køre med automatiseret gearskifte og at starte med det i vintervejret, når chaufførerne har været vant til at køre med en manuel betjent gearkasse, siger vognmand Ejvind Hviid.

De to chauffører, som kører DAF, har tidligere haft en DAF 104 460 i Euro 5 version med manuel betjent gearkasse, som i 2009 tilbagelagde 200.000 km med et brændstofsnit på 3,75 km pr liter.

- Vi har dog en forventning om at begge lastvogne vil falde lidt i dieselforbruget, når foråret kommer, slutter vognmanden.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046