23948sdkhjf

Topmoderne og tung

Med et BRO Starke-bjergningsaggregat har Reko A/S valgt Rolls-Royce-løsningen.

Med et BRO Starke-bjergningsaggregat har Reko A/S valgt Rolls-Royce-løsningen.



Af Finn Bjerremand

Det er rart med nyt materiel, specielt når man som redningskorpset Reko A/S i Kolind har haft den samme fireakslede bjærgningsvogn gennem mange år. Da miljønormerne samtidig presser på, var det helt naturligt at selskabet fik en ny bjærgningsvogn.

Denne gang skulle det være Rolls-Royce-løsningen med et bjærgningsaggregatet BRO Starke fra svenske BRO Bärgningsbyggen AB i Kristinehamn. Det er kram i bjærgerkredse.

Reko A/S har desuden valgt et meget højt niveau på udstyret, f.eks. er alle skabe bygget i rustfrit materiale - så de kan holde evigt.

Bjærgningsaggregatet er såvel i sin opbygning som i materialevalg meget moderne. Selve bjærgningsarmen er konstrueret meget lav og er lidt bredere end tidligere typer. Det har den fordel at armen meget lettere kan gå ind under f.eks. en lav bus – eller andre køretøjer med lav frigang - og løfte bussen fra vejbanen. Bjærgningsarmen, der er hydraulisk udskydelig, har en løftekapacitet på 20 ton og en løftehøjde på cirka fem meter.

Hele opbygningen med aggregatet vejer ca. syv ton. Der er to støtteben i bagenden, som er udstyret med det, der populært kaldes spader, til at stikke ned i jorden og som derved giver en god ankervirkning.

Kraftige spil

Bjærgningsvognen er udstyret med to spil, begge fra den svenske producent Sepson, der er en af Europas førende producenter af hydrauliske spil. Hovedspillet har en maksimal kapacitet på 35 ton, mens sekundærspillet har en kapacitet på hele 15 ton.

Hvis man skærer det store spil, ved at sætte en kasteblok ind i den ene ende og derved fordoble trækkraften, når man let op på ca 70 ton, og så er det ikke mange opgaver som ikke ville kunne løses.

Begge spil er udstyret med en wire på 40 meters længde og al hydraulik er fra Danfoss. BROs elektriske system er konstrueret adskilt fra chassiset, og alle forbindelser er godt beskyttet mod ydre påvirkninger.

Inde i førerhuset anvender BRO de originale kontakter til lastvognen - i dette tilfælde fra MAN - og den trådløse fjernbetjening er konstrueret fuldt proportionalt for højeste sikkerhed under arbejdet.

Sikkerhed

Al lyset leveres kundetilpasset fra BRO, fordi de fleste bjærgningsfolk har egne ønsker om hvordan det skal være.

Bjærgningsvognen er selvfølgelig også udstyret med en lygtebjælke bag førerhuset som kan forskydes op til 1,5 m op i luften så den kan ses langt væk ved arbejde ude på vejen, og derved sørge for, at redderen har en sikker arbejdsplads ude på vejen.

Inde i fronten af opbygningen ligger der også elementer der virker som

ballast. Det er nødvendig med ballast, hvis der skal bugseres en meget tung lastet lastvogn, som skal hænge i grillen.

Som noget helt specielt er der indbygget en skarp lysende lampe i bunden af bjærgningsarmen og ved siden af lampen sidder et kamera. Takket være dette udstyr kan redderen sidde inde i førerhuset og se, om alt er som det skal være ude ved bjærgningsarmen.

Desuden er skabet til de tunge kæder udstyret med en form for elevator, som sænker hele væggen med kæder og udstyr ned i arbejdshøjde, så redderen slipper for at skulle

op ad stigen og løfte for meget af udstyret.

Det må siges at være en ergonomisk rigtig flot løsning, som viser at der er tænkt over hvordan det hele skal bruges.

Fireakslet MAN

Chassiset er en MAN og det skyldes ikke utilfredshed med den gamle Scania 143 E fra 1994. Men Klaus Brøgger Jensen har fra sin tid som mekaniker et godt kendskab til MAN og valget faldt derfor på en ny MAN TGS 35.480 8x4 BL, der er udstyret med to styrende 9 ton foraksler samt to luftaffjedrede 13 ton bagaksler i en tandemboogie med navreduktion i begge aksler. De to foraksler er dog begrænset til at måtte køre med et samlet boogietryk på 16 ton.

Der er monteret stabilisatorer på begge bagaksler, så vognen kan holde kursen under alle forhold. Motoren er MANs D26 med en topydelse på 480 hk, der har monteret en

SCR-katalysator, så udstødningen overholder Euro 5 normen ved anvendelsen af AdBlue.

Transmissionen består af en ZF gearkasse af typen 16 S 232 DD, der er en manuelt betjent version, som er udstyret med Comfor-Shift, så chaufføren kan nøjes med at betjene en knap i stedet for at træde på koblingspedalen, når først vognen er kommet i gang.

Hård vinter

Kraftudtaget er et motorkraftudtag, som arbejder uafhængigt at gearkassen og derfor kan være aktiveret under kørsel, hvilket er et stort plus.

Der er digital vægtmåler på bagakslerne så føreren altid kan kontrollere, hvor stor vægt der hænger i bjærgningsarmen.

Og selvfølgelig er bjærgningsvognen også udstyret med blåt blink samt udrykningshorn, så den kan køre med udrykning, hvis det skal gå hurtigt.

Klaus Brøgger Jensen er efter en lang og hård indsats i den forløbne vinterperiode meget godt tilfreds med den bjærgningsvogn, som på alle leder og kanter lever op til forventningen.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082