23948sdkhjf

Scania sikrer service

Nye koncepter i værkstedet sikrer hurtig behandling, så kunderne kan komme hurtigt ud at køre igen.

Nye koncepter i værkstedet sikrer hurtig behandling, så kunderne kan komme hurtigt ud at køre igen.



Af Finn Bjerremand

Med overtagelsen af Dieselhuset A/S og tilhørende aktiviteter, har det producentejede Scania Biler A/S for alvor cementeret sin position som Danmarks førende forhandler og servicevirksomhed indenfor lastvogne i Danmark.

En ting er at sælge en lastvogn og tilhørende materiel, en anden ting er at kunne servicere kunderne, når der er brug for det - og uden at kunderne skal køre for langt efter det nærmeste servicecenter. Det kan Scania Biler A/S, som efter flere opkøb gennem årene nu dækker det meste af Danmark.

Men Scania Bilers image går udover landets grænser. Også i Europa er selskabet kendt for at være blandt de Scania-serviceanlæg, der har den højeste effektivitet på værkstederne.

– Vi har meget motiverede og fleksible samt veluddannede medarbejdere, siger direktør Jens Egeskov om baggrunden for effektiviteten.

Mens han er ansvarlig for service og logistik i koncernen, er Torsten Helligsøe direktør for salg og udlejning.

Pre-picking

Scania Biler A/S udvikler sig løbende i forhold til transportbranchens udvikling. Nu til dags drejer det sig om at have mindst mulig downtime - altså tid, hvor lastvognen eller påhængskøretøjer står på værksted.

På servicesiden arbejder Scania derfor med såkaldt prepicking. Umiddelbart efter at kunden har booket service til sin lastbil, finder Scania-medarbejderne de reservedele frem som kan være aktuelle i forhold til vognens alder og km-stand.

Derudover er mange dele og kit-sæt flyttet ud på værkstedet for at sikre et hurtigt og effektivt reparationsforløb. For kunden betyder det, at lastvognen aldrig står længere på værkstedet end nødvendigt.

Totalkonceptet

Derudover bevæger Scania Biler A/S sig endnu mere ind på et totalkoncept, hvor virksomheden forhandler og servicerer alt hvad der kan tænkes i forhold til en lastvogn eller beslægtet materiel.

Senest er Scania Biler A/S således blevet servicepartner for Schmitz Cargobull, så man nu kan servicere trailere og påhængsvogne.

Scania Biler udfører også service og reparationer på tankbiler, og et andet område er kranerne, hvor Scania Biler A/S med overtagelsen af Dieselhuset A/S også har fået Effer Krancenter med i paletten.

Det betyder at der nu oprettes Effer kran- og hydraulikcentre på Scania Bilers anlæg i Esbjerg, Ishøj, Odense Randers, Silkeborg, Sorø, Århus, Randers og Vojens.

I den forbindelse har Scania Biler i Odense ved årsskiftet etableret en helt ny hydraulikafdeling med kompetente og veluddannede mekanikere, som kan klare alle opgaver inden for reparation og service samt årlige eftersyn på alle mærker af kraner, lifte og hejs.

- Udviklingen slutter ikke her, siger direktør Jens Egeskov og lægger ikke skjul på, at der er flere tiltag på vej, så Scania Biler kan være med til at præge udviklingen i transportbranchen.

Scania Biler A/S

Scania Biler A/S opstod efter at Scania Danmark A/S i 1996 overtog det børsnoterede Diesel-Gården A/S og efterfølgende købte Bak og Hansen i Odense.

1. januar 1999 blev selskabet Scania Biler A/S stiftet og i 2003 blev den vestjyske forhandler Tage Nyborg A/S i Esbjerg opkøbt og lagt ind under Diesel-Gården A/S. I 2004 fusionerede Diesel-Gården A/S og Topsted A/S, der også var blevet købt op. Kort tid efter blev også Scanva Diesel A/S opkøbt og indlemmet i selskabet, som dermed blev Danmarks største Scania-forhandling.

I november 2008 overtog Scania to HMK-serviceanlæg og senest blev Dieselhuset A/S ved indgangen til 2010 også en del af Scania Biler A/S.

Scania Biler A/S råder over 22 moderne anlæg, som fordeler sig over store dele af Danmark.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094