Skrævere med filter
Loven kræver ikke særlige miljøtiltag for køretøjer som ”trækkere” og ”skrævere”, der ikke bruger offentlig vej.
Af Gwyn Nissen
Men inden 2010 har alle køretøjer hos Copenhagen Malmø Port (CMP) alligevel monteret partikelfiltre og støjdæmpning.
- Vi søger hele tiden andre brændselsprodukter til køretøjerne, og vi tester dem for at sikre de optimale vilkår. Vi kørte en tid med filtre, som viste sig ikke at virke, og det skyldtes primært to ting. Det var første generations partikelfiltre, som ikke var effektive, og desuden havde den diesel, vi kunne få fat i, et stort svovlindhold, siger Teis Lind, der er indkøbsansvarlig i CMP.
Havnens ”skrævere” kører alle ugens syv dage, hvor de flytter containere. I Malmø kører maskinerne tillige i lukkede rum.
- Men med støj- og partikelfiltre monteret viser vi både omverdenen og vores medarbejdere, at vores ambitioner på miljøområdet virker, siger Teis Lind. Det koster ganske vist mange penge, og investeringerne nærmer sig hastigt to-cifrede millionbeløb. Men vi har valgt at sætte en standard, der er højere end den, som loven stiller til køretøjer på offentlig vej.
Han peger på, at det først handler om miljøet.
- Men samtidig er investeringen i de finske Provintia-partikelfiltre tjent hjem på et år, siger Teis Lind, efter at det første års erfaringer er blevet evalueret.
I Danmark har Komi Contractor Supply, der er et mekanisk værksted for entreprenørmaskiner og truckers, en eksklusivaftale med Proventia Emission Control som agent for vedligeholdelsesfrie Finnkat-partikelfiltre til dieselmotorer.
gn@transporttidende.com