23948sdkhjf

Miljøregnskab tipper vægtskålen mod godsbanen

Jernbane: DB Schenker Rail Scandinavia A/S er klar til vækst med en stærk base i Øresundsregionen.

Jernbane: DB Schenker Rail Scandinavia A/S er klar til vækst med en stærk base i Øresundsregionen.



Af Lars Lassen

Øresundsregionen spiller en betydelig rolle i DB Schenker Rail Scandinavias operation. Selv om transittrafikken udgør op mod 85 procent af godsbaneoperatørens godsomsætning, så er de omkring 15 procent, der lander eller udgår fra regionen ganske betydelige mængder.

National dansk godstransport udgør kun omkring fem procent af DB Schenker Rails Scandinavias omsætning. Resten er international trafik.

- Vi har været inde i en positiv udvikling i de senere år. Mest kendt er nok Carlsbergs heltog fra Fredericia til Høje Taastrup, hvor der dagligt kører to tog med hver 28-30 trailere. Men DB Schenker Rail har også haft betydelig succes på den snart ét år gamle containerrute fra APM Terminals containerterminal på Århus Havn til kombiterminalen i Høje Taastrup, fortæller DB Schenker Rails adm. direktør, Stig Kyster-Hansen.

- Her kører vi nu to gange ugentligt med konsoliderede tog fra Århus til Høje Taastrup. De er helt fyldt op og vi regner faktisk med, at vi udvider trafikken med en tredje ugentlig afgang inden for kort tid.

Ny struktur

Tidligere blev containerne fra Fjernøsten typisk sejlet til Bremerhaven, hvor de blev omlastet til feederskibe, der så sejlede dem til Frihavnen i København. Her blev containerne sat på lastbiler, der kørte dem ud til de store centrallagre ude i periferien af København. Varerne blev så videredistribueret herfra på mindre biler ind til byen igen, mens containerne blev sendt tomme retur til Frihavnen.

- Nu har vi nu fået opbygget en helt ny struktur sammen med APM Terminals, hvor containerne fra Fjernøsten bliver sejlet til Århus, hvor de så går direkte på tog til Høje Taastrup, hvor de praktisk taget lander lige ved siden af distributionscentrene på Vestegnen. Det er en mere enkel og effektiv operation, der også reducerer bilkørslen i hovedstadsområdet. Det gavner også både miljøet og reducere trængslen på vejene.

Miljøregnskabet

Railion Danmark opgav for år tilbage en tilsvarende trafik mellem Århus Havn og København, der var præget af store udsving i mængderne. Derfor var trafikken ikke rentabel dengang.

- Når det lykkedes nu, så skyldes det i høj grad, at man – også politisk – ønsker at begrænse den tunge lastbiltrafik inde i byen. Adgangsvejen til og fra Nordhavnen er også overbelastet. Derfor er Høje Taastrup også langt bedre egnet som knudepunkt for en stor del af kunderne, siger DB Schenker Skandinaviens adm. direktør.

- Succesen for containertrafikken mellem Århus og Høje Taastrup, skyldes ikke så meget, at trafikken er blevet mere rentabel. Vi er selvfølgelig blevet meget bedre til at regne ud, hvad det rent faktisk koster at køre gods med tog. Og vores operation er også blevet mere effektiv. Men det der har været udslagsgivende – ikke kun for APM Terminals, men også Carlsbergs øltog – er, at man oven i den almindelige omkostningsberegning har lagt et miljøregnskab for transporterne. Selv om vi måske koster omtrent det samme som alternative transportformer, så er miljøhensynet det der skal til, for at vægtskålen tipper over til vores fordel, siger Stig Kyster-Hansen.

DB Schenker Rail

DB Schenker Rail Scandinavia er på Sjællandssiden lokaliseret med kombiterminalen i Høje Taastrup. Selskabet kører også fortsat konventionelt banegods, som er baseret i Ringsted med forbindelser til Køge og Glostrup. På den anden side af Øresund er det kombiterminalerne i Malmø og Helsingborg, der begge har en ganske pæn godsomsætning til og fra regionen. Dertil kommer en del intermodalt gods, der kun omlastes på de skånske terminaler inden det går videre op i Sverige eller ned til Tyskland.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062