23948sdkhjf

Stjernehimlen falmede

Det var et ordentligt hak i stævnen, som Maersk Line fik, da A.P. Møller Mærsk præsenterede sit regnskab.

Det var et ordentligt hak i stævnen, som Maersk Line fik, da A.P. Møller Mærsk præsenterede sit regnskab.



Af Gwyn Nissen

Et historisk stort underskud på 5,5 milliarder, hvoraf containerrederi-aktiviteterne i Maersk Line alene tegnede sig for de 11 milliarder kroner.

Det er et beløb, som ville få selv landets finansminister til at ryste på hånden. Men hos Maersk Line har topchef Eivind Kolding stadig et sikkert greb om roret, selv om stjernehimlen falmede og 2009 var et svært år at navigere igennem.

Rettidig omhu var ikke nok at rette op på kursen, efter at Maersk Line og de øvrige rederier i verden blev ramt af finanskrisens stormvejr. Det var stormen simpelthen for voldsom til.

Til forskel for en anden dansk transportgigant, DSV – der i denne sammenligning er en miniput – ejer Maersk Line mange af sine skibe. Det er dyrt. DSVs forretningsmodel med få aktiver – læs: egne lastbiler – er dog ikke farbar for Maersk Line. Så mens DSV sender regningen videre til hundredvis af vognmænd og underleverandører, hænger Esplanaden selv på regningen.

Selvfølgelig har Kolding og co. reageret på krisen og taget de nødvendige forholdsregler. Blandt andet med slow steaming, hvor Maersk Line er foregangsrederi med at skrue ned for tempoet og derved sparer millioner i brændstof.

I den forbindelse er det i øvrigt bemærkelsesværdigt, at Eivind Kolding er gået ud til selskabets kunder og i et brev har undskyldt for de gener, som Maersk Lines tiltag har haft for kunderne. Det er helt nye vinde hos Mærsk.

Er der så grund til at være bekymret over rekord-nedturen og knæfaldet overfor kunderne? Nej, tværtimod så synes Maersk Line stærkt rustet til konkurrencen på de syv have – også selv om selskabet må klare sig uden mere eller mindre kreative statslige hjælpepakker, som tilflyder konkurrenterne.

Skal Mærsk være lidt kreativ, så kan de vel tilføje en ekstra tak på deres ledestjerne, der i forvejen har syv takker – én for hver arbejdsdag.

Med andre ord: Maersk Line skal nok knokle sig ud af krisen.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063