Holland i bakgear
Hvis Holland dropper arbejdet med en ambitiøs GPS-baseret kørselsafgift, skal danske politikere gøre sig nye tanker, siger DTL.
Det oplyser Hollands transportminister, Camiel Eurlings, ifølge avisen Volkskrant, og det får Dansk Transport og Logistik til at opfordre til fornyet eftertanke på Christiansborg.
Danske politikere har nemlig lænet sig kraftigt op ad den kommende hollandske model, som skulle danne grundlaget for intelligente kørselsafgifter i Danmark.
- I Holland, hvor udviklingen af det mest intelligente system for kørselsafgifter indtil den nye regeringsbeslutning skulle blive en realitet i 2016, forventer man, at prisen for systemet ville blive 30 mia. kr. – bare for at beskatte hollænderne på en anden måde. Det kan have været en af grundene til, at hollænderne ifølge landets transportminister har store betænkeligheder ved systemet og desuden peger på stor folkelig modvilje mod projektet som begrundelse. Den nyhed bør føre til en grundig eftertanke hos politikerne i Danmark, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL mener dog, at det hollandske system lød til at være den bedste bud på markedet til at opfylde den danske regerings krav om grønne og intelligente afgifter, mens den tyske Maut til sammenligning er en ren skat, som hverken flytter kørselsmønster eller eliminerer trængsel.
Og så koster det oven i købet hele 20 pct. i administration, hvilket DTL betegner som en falliterklæring.
- Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på og i hvert fald ikke en grøn kørselsafgift. Nu må regeringen sammen med forligspartierne finde ud af, om planerne om indførelse af kørselsafgifter for såvel person- som lastbiler er den rigtige vej frem eller om der ikke findes langt mere effektive midler til at nedbringe den samlede transportsektors CO2-udledning, siger Erik Østergaard, der advarer politikerne mod at øge beskatningen af det kriseramte godstransporterhverv.
- Også fordi skat på godstransport alligevel ikke er adfærdsregulerende, da godset jo skal frem under alle omstændigheder, siger Erik Østergaard.