23948sdkhjf

Frit spil for konkursryttere

Den økonomiske krise er en magnet for konkursryttere, som gang på gang snyder deres kunder for op til flere hundrede tusinde kroner.

Den økonomiske krise er en magnet for konkursryttere, som gang på gang snyder deres kunder for op til flere hundrede tusinde kroner.



Det sagde formanden Ole Frederiksen i sin beretning på Nordre Birk Vognmandsforening generalforsamling forleden:

- De går konkurs den ene dag, og næste dag starter de op med et nyt anpartsselskab i konens eller sønnens navn. De beholder deres køretilladelser, og der er intet juridisk krav til ejerkredsen, siger formanden. Mange vognmænd har aldrig fået betaling for deres kørsel, og de har ingen udsigt til nogensinde at få deres penge. Konkursrytterne har næsten frit spil, og det er de små vognmænd, som oftest betaler gildet. Næsten dagligt er Nordre Birk ringet op af medlemmer, som er kommet i lommen på smarte konkursryttere.

Frederiksen kaldte konkursrytteri ”noget forbandet svineri”.

- Men der findes altså mennesker, som er iskolde, hvis de kan opnå en økonomisk gevinst ved bevidst at snyde andre. Nordre Birk har opfordret DTL til at lægge pres på de relevante myndigheder for at få sat en stopper for den udbredte praksis, at en virksomhed kan fortsætte sine aktiviteter i et andet selskab uanset konkurs, siger Frederiksen.

Selv om problemet ser ud til at have en vis politisk interesse, er det ifølge Nordre Birks formand langt fra nok med positive hensigtserklæringer.

- Der skal helt anderledes boller på suppen. Sagt på vognmandsprog skal de fine ord erstattes af handling. I et retssamfund kan det ikke være rigtigt, at det er gratis at udføre kriminelle handlinger.

Slet ikke i forhold til den mere moralske del af vognmandserhvervet, hvor der er adskillige eksempler på, at selv om det er svært at betale til tiden, så løber man ikke fra regningen,” sagde formanden.

Brat opvågnen

Ole Frederiksen fastslog, at 1. juli kan blive en økonomisk brat opvågnen for de medlemmer, som skal køre i den københavnske miljøzone, som nu omfatter hele byen. Politikerne har bestemt, at vognmændene skal påduttes en ekstra skat i form af et miljøfilter. Også for de kun tre-fire år gamle Euro 3-lastbiler.

- Mange vognmænd har ganske enkelt ikke råd til at investere 50.000 kr. eller mere i et partikelfilter. Det er rigtigt mange penge, hvis vognmanden råder over flere køretøjer. I forvejen er nye investeringer i vognparken næsten stillet på stand by. Midlerne i tilskudspuljen til miljøfiltre er brugt for længst, så det kan blive meget svært at få sat gang i det det beskedne opsving, som nogle optimister mener, er på vej, siger Ole Frederiksen.

- Vi er i en kamp mellem de overbeviste klima-hellige og den gods- og varetransport, der er med til at skal sikre, at København fortsat kan fungere som en levende og attraktiv by. Lige nu er det de grønne klima-tilhængere, der har overtaget. Men de har heller ikke noget økonomisk ansvar. De kan omkostningsfrit komme med alle former for forslag til at nedsætte forureningen. I deres optik er målet vigtigere, end hvad der er økonomisk muligt.

Ole Frederiksen mener, at vognmænd lige som andre ansvarlige befolkningsgrupper er interesseret i at nedbringe forureningen.

- Men det skal altså ske på vilkår, der økonomisk er til at overholde. Intet her i livet er gratis. Heller ikke klimaet. Det danske samfund har på længere sigt ikke råd til at være med i mere eller mindre vidtløftige miljøprojekter, siger formanden. Vi vognmænd ved af erfaringen, at der i alle forhold skal være mening med galskaben. Al regulering ske med omtanke. Også på det klimamæssige område. For højt flyvende planer uden et fornuftigt og langsigtet indhold har det med at blive skudt ned.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094