23948sdkhjf

AdBlue-nøgle forhindrer fejltankning

Det er en dyr fornøjelse at komme til at hælde diesel i AdBlue-tanken.

Det er en dyr fornøjelse at komme til at hælde diesel i AdBlue-tanken.



Foruden en udskiftning af AdBlue-anlægget, kan der også ske skader på katalysatoren – og så er der driftstabet, utilfredse kunder og bjergning af den havarerede lastbil. Det hele løber hurtigt op i titusindvis af kroner. Og der skal ikke meget til: ryger der blot 5 ml i AdBlue-tanken, størkner AdBlue-væsken til en konsistens som lim – og skaden er sket.

Der findes ingen statistik på fejl i forbindelse med tankning af AdBlue, men problemet eksisterer. Ellers havde sammenslutningen af engelske forsikringsselskaber samt lastbilimportørerne Mercedes og DAF i Storbritannien næppe bedt den engelske opfinder Paul Sleeman fra Brooklands Innovations udvikle en lås, som forhindrer fejlpåfyldning.

Paul Sleeman har udviklet låsen i løbet af i fjor. Baggrunden for den hurtige udvikling er, at han over en årrække har skabt en tilsvarende dieselnøgle til personbiler, som er blevet efterspurgt af såvel bilbranchen og de engelske forsikringsselskaber. Diesel-nøglen har været på markedet siden november 2009.

AdBlue-nøglen har opnået Thatcham-godkendelse (svarende til det tyske TÜV) og produceres hos den anerkendte producent, Formaplex i Storbritannien, som er akkrediteret VW-leverandør og leverer udstyr til flere Formel 1-hold, bl.a. McLaren samt til Bentley.

Ifølge Brooklands Innovations danske salgschef, John Asmussen, Måløv, er AdBlue-nøglen blevet modtaget positivt under den igangværende salgsturné herhjemme.

- Potentielle kunder har vist en interesse for AdBlue-nøglen i et omfang, vi ikke havde forestillet os, siger han.

AdBlue-nøglen sælges lige nu i Storbritannien, USA, Sydafrika, Kina, Tyskland og Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.057