Nu kommer Econic
Econic fra Mercedes-Benz har været på markedet i mange år, men er først nu for alvor på vej ind på det danske marked.
Lastvognsserien udmærker sig ved at have et meget lavtbygget førerhus med en busdør i højre side, og henvender sig i særdeleshed til renovationskørsel, brandbiler, bydistribution og lignende. Det lavtbyggede førerhus betyder at chaufføren og evt. medhjælpere ikke skal kravle op ad flere trin, når de skal ud og ind. Der er kun et trin mellem vejbanen og gulvet.
Samtidig medfører busdøren i højre side at man kan gå oprejst ud af døren. Det er sammen med det lave gulv en ergonomisk rigtig god løsning, når renovationsfolkene og andre måske skal ind og ud af førerhuset 200 gange i løbet af en dag.
Busdøren og de store rudearealer betyder også at der er fantastisk godt udsyn i Econic, så chaufføren har let ved at holde øje med både fodgængere og cyklister i tæt bytrafik.
Unikt førerhusEconic fås som to- tre- eller fireakslet og der findes to varianter i højden, når det gælder førerhus. Førerhuset er helt specielt, og findes ikke magen til på nogen lastvogn.
Det er i store træk konstrueret som en del af en bus og er fremstillet i genanvendelige aluminiumsdele, som kommer fra Norsk Hydro i Tønder. Aluprofilerne er nærmest limet sammen, så der bliver i hvert fald aldrig rustproblemer med Econics førerhus. Ud over førersædet kan der monteres op til tre ekstra sæder, så der er plads til fire voksne personer i førerhuset.
Motorudvalget omfatter flere sekscylindrede varianter med effekt fra 238 HK og op til 326 hk. Alle motorerne med effekt på henholdsvis 290 og 330 er som standard miljøcertificerede som EEV, mens varianten med 240 hk, der er en Euro 5 version, kan købes som EEV certificeret.
Gas-versionDerudover findes der også en NGT version – en gasmotor på 6,9 liters slagvolumen med en topeffekt på 279 hk, der er særdeles miljøvenlig og derfor ligger et godt stykke over kravene til EEV. Denne motor har dog endnu ikke rigtig fundet vej til danske kunder, hvorimod den allerede har kørt i længere tid ved svenske kunder, fordi de svenske kommuner m.v. der får transporteret affald, vægter miljøet højere end anskaffelsesprisen.
Som det ser ud er der et to-cifret antal Econic i ordre og hvis det går som forventet, vil der i år blive solgt ca. et halvt hundrede nye Econic til det danske marked.