23948sdkhjf

DTL: Tung klimaopgave til transportministeren

Transportministeren afviste, at give konkrete mål for transportsektorens CO2-reduktion i 2020 under samråd i Folketinget.

Transportministeren afviste, at give konkrete mål for transportsektorens CO2-reduktion i 2020 under samråd i Folketinget.



Den nye transportminister Hans Christian Schmidt var i går mandag til sit første samråd i Folketingets Trafikudvalg. Selv om mødet startede med de obligatoriske lykønskninger til den nye minister og gensidige løfter om et godt og konstruktivt samarbejde, så blev der også tid til mere konfliktfyldt politisk debat.

MF Per Clausen fra Enhedslisten (EL) bad transportministeren redegøre for regeringens mål for transportsektorens reduktion af CO2-udledningen i 2020.

- Ministeren afviste at fortælle om regeringens præcise redskaber, når det gjaldt, hvad transportsektoren skal levere af reduktionsmål i 2020, og det er nok meget godt i øjeblikket, hvis man ikke har et samlet overblik over, i hvilken sektor det er klogest at skære dybest, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der overværede det åbne samråd, i en kommentar.

Roadpricing spøger stadig

Kørselsafgifter var ikke overraskende et af de store emner på samrådet, og som DTL ser det, har regeringen endnu ikke fundet sine ben i forhold til, hvordan de skal indføres.

- Ser vi på hele området for privat personbefordring, så kan adfærdsafgifter, øget kollektiv trafik og elbiler have en gavnlig effekt på reduktionen af CO2. Men tager vi erhvervstrafikken – og her tænker jeg særlig på godstransporten – så er parametre som kapacitetsforøgelse, biobrændstoffer, chaufføradfærd og hybridbiler vejen frem. Men nogle politikere blander det hele sammen i én pærevælling og skyder til højre og venstre. Derfor ser vi drøftelser om el-lastbiler og kørselsafgifter for godstransport, som intet rykker. Tilsvarende ser vi forslag fra transporterhvervet selv, hvor der politisk tages ting ud af én sammenhæng for at putte dem ind i en anden sammenhæng i forsøg på at lovgive om frivillige aftaler,” siger Morten Lindbo.

Dermed henviser han til et nyligt beslutningsforslag fra SF, der indeholder DTLs og Dansk Erhvervs 49-punkts program til at spare brændstof.

- Transportministeren har et ansvar for, at tingene ikke løber af sporet i Folketinget, men at der gives klare pejlemærker for, hvilken vej man går, og hvad man tror på virker. Der venter derfor en stor opgave for ministeren, inden regeringens klimaplan kommer på gaden, vurderer siger Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078