Genvalg til alle
Der var genvalg til de bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, som var på valg, da Sydøstjyllands Vognmandsforening i lørdags holdt den årlige generalforsamling.
Der var også fuld opbakning til genvalg af formanden, vognmand Per Rasmussen, der er indehaver af transportvirksomheden Søren Rasmussen & Søn A/S i Klakring ved Juelsminde. Bestyrelsen fortsætter uændret og består af Niels Buhl, Niels Rasmussen, Henrik Jessen, Bjarne Andersen, Per Rasmussen, Jørgen Egeskov, Jens Sørensen, Niels Erik Madsen og Knud Jeppesen, som er næstformand i bestyrelsen.
2009 - et turbulent år. Formanden vognmand Per Rasmussen, Klakring, sagde i sin beretning bl.a.
- Det forløbne år har i branchen budt på større udfordringer end vi nok kunne have ønsket os. I de fleste medlemsvirksomheder har man oplevet aktivitetsnedgang, indskrænkninger i personalet og fald i indtjeningen i et omfang, som vi dårligt kan erindre tidligere er sket.
Per Rasmussen nævnte også, at han sidste år opfordrede til, at vi skulle forsøge, at opretholde et prisniveau, som vi kan forsvare over for os selv og vores forretninger.
- Tilsyneladende faldt mine ord på stenet grund, for det man hører er jo netop, at der raser en voldsom priskrig. Det er gunstigt for vore kunder, men konkurstallene i branchen viser tydeligt, at det bestemt ikke er gunstigt for os selv.
PolitikontrolFormanden nævnte også i sin beretning, at det var positivt, at der i juni måned sidste år endelig gik hul på bylden hos politiet i forhold til udenlandske lastvogne på de danske veje.
- Det havde DTL efterlyst i mange år. Men pludselig kunne de udskrive bøder for en kvart million kroner. Det burde være en selvfølge, at alle chauffører – danske som udenlandske – skal overholde lovgivningen, og at det er skadeligt for erhvervets image, når lastvogne, uanset nationalitet, ikke overholder fartgrænserne eller på anden måde ikke overholder lovgivningen, slog vognmand Per Rasmussen fast.
- Det undrer mig ligeledes, at udlændinge fra lande som ikke er medlem af vignetten, alene skal betale vejbenyttelsesafgift, når de kører på motorvejene. Det betyder, at udenlandske lastvogne frit kan færdes på alle øvrige veje uden at bidrage med en krone. Loven om vejbenyttelsesafgift stammer tilbage fra 1994 og noget kunne tyde på, at den trænger til at blive revideret, hvis vi skal lidt af konkurrenceforvridningen til livs. Vi vil fra foreningens side opfordre DTL til at påvirke de rette ministre til at få kigget på loven igen.
CabotageForeningen ser også frem til at de nye cabotageregler træder i kraft.
- Vi har ventet længe på, at der kom klare regler. De nugældende regler har været undskyldningen fra de danske myndigheder for at forholde sig næsten passivt til kontrollen, og dermed givet lovbryderne nærmest frit spil på de danske veje, sagde Per Rasmussen.
De nye regler tillader, at der maks. kan udføres tre cabotagetransporter inden for syv dage, når vognen er kommet ind i et andet EU-land, og de nye regler træder i kraft den 16. maj. Samtidig satte Per Rasmussen spørgsmålstegn ved kontrollen
- Det altafgørende er hvordan og i hvilket omfang politiet vil kontrollere, at de nye regler overholdes. Det der bekymrer mig lidt, er at speditørerne og DI Transport har udtrykt tilfredshed med de kommende regler. Jeg håber ikke, at de dermed forventer, at ulovlighederne kan fortsætte til skade for rigtige danske vognmænd i danske lastvogne på dansk jord med danske chauffører.