23948sdkhjf

Europæisk debat om kriminalitet mod godstransporten

Transportbranchen lider under stigende problemer med kriminalitet over for lastbiler og chauffører i hele Europa.

Transportbranchen lider under stigende problemer med kriminalitet over for lastbiler og chauffører i hele Europa.



Det kom frem, da 60 advokater fra transportorganisationerne i den internationale transportorganisation, IRU, debatterede kriminalitet mod godstransporter.

- Vi mangler helt aktuelle tal for kriminaliteten på europæisk plan. Men IRUs seneste rapport om emnet fra 2007 har vist en pæn stigning i kriminaliteten, og derfor drøftede vi en række af de aspekter, der er forbundet med røverierne, herunder forsikringsmæssige spørgsmål. Vi har alle en fornemmelse af, at mange tyverier ikke anmeldes, men dysses ned og kun gøres til forsikringsmæssige spørgsmål, så det rigtige tal frygter vi er noget større end tallene i statistikkerne, siger DTLs chefjurist John Roy Vesterholm.

Udbygning og sikkerhed

Ifølge en svensk undersøgelse har kriminalitet mod lastbiler i 2008 totalt kostet det svenske samfund 1 mia. svenske kroner (SEK) fordelt på 470 mio. SEK i værdien af stjålet gods og 584 mio. SEK i afledte omkostninger, skriver Dansk Transport & Logistik.

Hertil kommer yderligere 1,4 mia. SEK ved tab på kunder og markedsføringsomkostninger.

Der findes ikke tal for omfanget af kriminalitet mod lastbiler og chauffører i Danmark. Danske politikerne dog afsat midler til en udbygning og opgradering af de danske rastepladser, hvorfra der også sker tyverier.

- Udbygningen pressede DTL på for, fordi der i den grad mangler parkeringspladser for lastbiler, så chauffører kan holde deres lovpligtige hvil. En rapport fra Vejdirektoratet har da også dokumenteret, at mange rastepladser er overbelagte i kraftig grad. De fleste tilfælde af kriminalitet sker på rastepladser, så mere sikre rastepladser vil have en positiv effekt i forhold til tyveri af gods og overfald, siger John Roy Vesterholm.

DTL mener, at udbygningen af de danske rastepladser bør kædes sammen med øget sikkerhed for chauffører og gods.

- Det kan ske ved brug af fx ITS til at begrænse adgangen til lastbilparkeringspladserne for andre end lastbilschauffører. Det har man fx haft succes med på den moderne tyske ITS-rasteplads, Montabaur, i Rheinland-Pfalz, påpeger John Roy Vesterholm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078