23948sdkhjf

Ny transportkommissær om sikre rastepladser

Anne E. Jensen har rykket den nye transportkommissær Siim Kallas for handling i spørgsmålet om sikre rastepladser.

Anne E. Jensen har rykket den nye transportkommissær Siim Kallas for handling i spørgsmålet om sikre rastepladser.



Det danske Europaparlamentsmedlem Anne E. Jensen (V) har på et møde med EU-Kommissionens nye transportkommissær Siim Kallas bedt kommissioen fremskynde støtte til to estiske rastepladsprojekter ved grænsen til Rusland.

- På mødet med transportkommissær Kallas havde jeg bedt om, for at drøfte problemer med gennemførslen af projekter for sikre rastepladser. Vi har i Parlamentet vedtaget pilotprojekter for ratepladser op mod den russiske grænse, hvor lastbilerne holder i kø op mod 50 km, hvor der ikke bydes på nogen form for faciliteter til chaufførerne. Kommissionen foreslog oprindelig at bruge pengene på tre projekter i henholdsvis Finland, Estland og Letland. Finland besluttede på et tidspunkt, at man ikke ville køre videre med dette projekt – der skal jo national medfinansiering til, og i Letland har der ikke været meget fremgang, slet ikke efter den økonomiske krise. I Estland derimod er der to projekter på vej, det ene som følge af pilotprojektets oprindelige forslag, og det andet skulle få Finlandspengene. Kommissionens embedsmænd har været tunge at danse med, og der har været frustration over, at de lovede penge ikke kom, selv når man opfyldte alle krav. Men da Kallas (som kommer fra Estland) blev udpeget som transportkommissær var det som om kommissionens inspiration til at handle blev større – i alt fald angående det ene projekt, skriver Anne E. Jensen.

- Siim Kallas kendte godt de estiske projekter og synes, at tanken er god. Han var dog lidt skeptisk overfor mulighederne for, at få de russiske myndigheder til at samarbejde. Tanken er jo, at chaufførerne kan køre ind på rastepladser, og så at sige ”trække et nummer”, og når det så en tid til toldbehandling kan han kaldes frem.

- De lokale myndigheder og teknikere vil gerne hjælpe med at løse det her, men russiske toldere gør, hvad der passer dem, mente den nye transportkommissær ifølge Anne E. Jensen.

Eksempel til efterfølgelse

Hun brugte det estiske eksempel til at slå et slag for det oprindelige SETPOS-projekt, om certificering af sikre rastepladser.

- Den rasteplads som kommissær Barrot var med til at åbne i Valenciennes er et rigtig godt eksempel til efterfølgelse. Der er både sikkerhed og gode faciliteter for chaufførerne – og tænk - den er også kommercielt levedygtig. Efterfølgeren til Barrot - kommissær Tajani - viste ikke megen interesse for sagen, og det fornemmes hurtigt i embedsværket. Men jeg kan fornemme, at Kallas gerne vil arbejde for ordentlige vilkår for vejtransporten. Det er vigtigt - og er ikke mindre vigtigt i en tid, hvor det meste fokus er på billige østeuropæiske chauffører, der ikke lever op til den sociale lovgivning. Det bør være en fælles opgave i EU at sikre civiliserede vilkår, skriver Anne E. Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062