23948sdkhjf

Mercedes lancerer Zetros

Unimog har fået en ny langsnudet storebror.

Unimog har fået en ny langsnudet storebror.



På trods af det særdeles omfattende program af lastvogne, har Mercedes-Benz alligevel fundet det nødvendigt at introducere en ny terrængående lastvogn med navnet Zetros.

Den nye lastvognsserie, der hører ind under nichen Mercedes-Benz Special Trucks, er groft sagt en storebror til den populære Unimog, og samtidig er det lastvognen til de kunder, som ønsker bedre terrænegenskaber end dem, som Actros kan leveres med.

Vognen fås såvel i en 2-akslet som i en 3-akslet udgave, og begge versioner har permanent træk på alle hjul.

- Det unikke ved Zetros er helt klart den store frihøjde, som giver meget gode terrænegenskaber. Umiddelbart var min første tanke, da jeg så den første Zetros, det er en moderne 1418. Men skindet bedrager. Det er en hypermoderne lastvogn, som kun lige har den lange snude og forakslens placering til fælles med 1418 fra sidste halvdel af 60erne. Førerhuset er en lang version, hvor der er god plads, med stuverum eller hvad det nu skal anvendes til bag både førersædet og passagersædet. Taget på det forholdsvise lave førerhus er bukket i begge sider, fordi vognen let skal kunne køre ombord på visse transportfly. Motorbestykningen består af Mercedes’ kendte 6-cylindrede dieselmotor OM926 LA på 7,2 liters slagvolumen, der opfylder Euro 5 normen ved anvendelse af SCR-teknologi og som har en topydelse på 326 hk samt et drejningsmoment på 1300 Nm.

Fuldautomatisk

Til transmissionen findes der to alternativer. Den ene er en 8 trins dobbelt H-gearkasse fra Mercedes egen produktion, mens den anden løsning er en Allison fuldautomatisk 6-trins gearkasse med hydraulisk momentomformer.

Sidstnævnte transmission er en fantastisk god løsning, som gør det til en leg at køre med Zetros, uanset om det er ud af vejen eller i uvejsom terræn, hvor andre lastvogne aldrig ville have en chance. Til at fordele kraften, er der en rigtig fordeler-gearkasse ude i chassiset, som fordeler kraften baglæns ud til bagakslerne og fremad til forakslen. Der er differentialespærring i både fordeler-gearkassen og i alle akslerne, som også er udstyret med nav-reduktion. Vi har haft mulighed at prøvekøre Zetros på både almindelig vej og i terræn, og det et forrygende køretøj i terræn, som bare kommer fremad under alle forhold.

Hos Mercedes-Benz har man forventninger til at Zetros, udover til militære formål også vil kunne finde indpas ved energisektoren, redningskorps, til kran- og specialopbygninger, ekspeditioner, transportløsninger i udviklingslandende m.v. På det danske marked forventer man dog ikke at der er et stort marked.

- Hvis vi kan sælge en halv snes stykker om året er det fint, siger salgsdirektør Christian Devantier til Danmarks Transport-Tidende.

Produktionen af den nye Zetros er i fuld gang.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068