Modulvogntog til Hundested Havn
Halsnæs Kommunes kovending i spørgsmålet om modulvogntog hilses velkommen i transportbranchen.
De fleste danske kommuner med en erhvervshavn på landkortet har stået i kø for at komme med på modulvogntogenes Danmarkskort siden forsøgsordningen blev annonceret. En af de kommuner, der gik mod strømmen var Halsnæs Kommune, hvor et flertal i byrådet afviste at tillade modulvogntog på det kommunale vejnet mellem Hundested Havn og det overordnede vejnet, hvor staten har tilladt de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge vogntog.
Men i slutningen af februar foretog byrådet en kovending, da et snævert flertal gav grønt lys for modulvogntog til Hundested Havn.
Øget erhvervsaktivitetEn beslutning, der hilses velkommen i transportbranchen – ikke mindst på den privatejede Hundested Havn, hvor man har investeret store summer i at udvide havnens kapacitet. Sidste år kunne den Nordsjællandske havn fordoble havnearealet med 80.000 kvadratmeter.
- Politikerne har taget hensyn til erhvervslivet i den nordlige del af Hovedstadsregionen, som nu kan byde ind med en konkurrencedygtig transportpris. Samtidig tages der hensyn til miljøet, og det muliggør en øget godsomsætning med flere skibsanløb og gods på ”de blå motorveje”, siger havnefoged Søren Brink Andersen, Hundested Havn ifølge vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL), hvor kommunens beslutning bliver hilst velkommen.
DTLs cheføkonom Ove Holm glæder sig over byrådets beslutning.
- Det er et godt skridt på vejen hen mod mere effektiv transport mellem landsdelene og et øget samspil mellem transportformerne, siger Ove Holm
Praktiske forhindringerDer er dog stadig en række praktiske hindringer, der skal ryddes af vejen før modulvogntogene når helt ud til kajkanten på Hundested Havn. En række vejkryds og rundkørsler på adgangsvejen til havnen skal udvides, så der bliver plads til de 25,25 meter lange vogntog. Haven afventer grønt lys for projektet fra Transportministeriet, så man kan gå videre med projekteringen sammen med Vejdirektoratet.
Selv om Hundested Havn er en forholdsvis lille havn, så er havnen udpeget som ”Søtransportcenter for Hovedstadsregionen.”
Også organisationen Danske Havnes sekretariatschef Tom Elmer Christensen er glad på havnens vegne:
- Vi ser flere og flere modulvogntog på vejene, og Hundested Havn har flere kunder, som ønsker at effektivisere transporten ved at bruge modulvogntog. Husk også på, at vi nu har haft de lange lastvognstog på vejene i over et år, uden det næsten er blevet bemærket eller har skabt problemer.
18 danske erhvervshavne er nu forbundet til modulvogntogsnettet. Mens en række havne med deres kommunale ejere i ryggen håber på at komme med i modulvogntogsklubben, så er der stadig kommuner, der stritter imod udviklingen. Mest prominent er Københavns Kommune, der fortsat afviser at give modulvogntog adgang til Copenhagen Malmø Ports danske del.