Maersk Line taber terræn i USA
Verdens største containerrederi, Maersk Line, har tabt en stor andel af rederiet markedsandel på det amerikanske marked.
Da Mærsk Line opkøbte P&O Nedlloyd i 2005 nåede containerrederiet op på en markedsandel på 17-18 procent på det vigtige marked i USA. Den andel var i december sidst år faldet il 10,8 procent.
- Det er bekymrende, at Maersk Line trods stigende kundetilfredshed ikke kan fastholde deres markedsandel i USA, som er deres næststørste marked, siger Carnegies analysechef Henrik Lund til borsen.dk
Det er angiveligt de to store europæiske konkurrenter MSC og CMA CGM, der har haft held til at gnave af Maersk Lines markedsandel.
USA har været et kernemarked for det danske containerrederi i årtier. Op mod en tredjedel af Maersk Lines indtjening hentes på containertrafikken til og fra USA. Maersk Lines transatlantiske chef, Søren Castbak, er dog ikke bekymret.
- Det, som det handler om, er, at vi hurtigere end vores konkurrenter justerer og mere dynamisk ændrer vores rutenetværk. Det er meget vigtigere end markedsandele, når det handler om at reducere sine tab og få vendt virksomheden, udtaler Søren Castbak ifølge Børsen.